Osatavoitteiden asettamisesta

esteestä saa portaat, kun vähän siirtelee tiiliä

Yllä oleva kuva esittää ihanteellisen tapauksen, jossa surullinen tikku-ukko on ensin esteen takana, mutta kun hän järjestää esteen portaiksi, niin johan alkaa hymyilyttää. Myönnän heti, että todellisuus tuskin on näin yksinkertaista, eikä ainakaan laihtumisen suhteen.

Laihduttamista ajatellaan monasti pelkkinä painotavoitteina, johon minäkin olen aikoinaan sortunut, mutta nykyään mielestäni muutoksen pitäisi koostua saavutettavista osatavoitteista. Nämä olisivat toimintatapojen pysyviä muutoksia, jolloin painokin muuttuu pysyvästi.

Parikymmentä vuotta sitten terveydenhoitoalan tarjoaman ”laihtumisneuvojan” antamat tavoitteet olivat surkeita. Minulle näytettiin vihannesten kuvia, eikä uskottu, että söin niitä aivan riittävästi. Tai ehdotettiin valkoviinipönikän ottamista jääkaappiin, kas kun valkoviinissä on vähemmän energiaa. Huippu oli se, että hän pyysi minua laihtumaan puoli kiloa seuraavaan tapaamiseen, joka toivottavasti oli parin viikon päästä.

En tiedä, miten käyttäytyisin, jos vastaavaan törmäisin nykyään. Saattaa olla, että minulta tulisi muutama kipakka kommentti, tai sitten vain yksinkertaisesti räjähtäisin nauramaan. Ehkä kyseinen henkilö itse ei ollut koskaan kärsinyt lihavuudesta, ja saamani ohjeistus oli miltei samaa luokkaa kuin Atlantin toisella puolella tiedotustilaisuuksissa punatukkaisen herran jakamat ohjeet koronasta toipumiseen.

Alussa olleessa kuvassa kaikki palat muutetaan rappusiksi, eikä järjestyksellä ole mitään väliä. Todellisuudessa hyvinkin monenlaisia asioita ehdotetaan osatavoitteiksi eli askelmiksi, mutta kaikkea en kannata tehdä. Minulle oli turha näyttää niitä värikuvia vihanneksista, sillä syön varmasti yli keskiarvon vihannesten lisäksi marjoja ja hedelmiä.

Vähimmillään aikaa tuhrautuu turhaan, mutta pahimmillaan joidenkin asioiden tekemin voi hidastaa tai jopa estää laihtumisen. Todella tiukka dieetti, herkuista totaalinen kieltäytyminen ja runsas liikunta varmasti hetken aikaa saavat painon putoamaan, mutta harva oikeasti lihava jaksaa niitä pitkäaikaisesti noudattaa.

Hankalaksi tilanteen tekee se, että monikaan tarpeellisista muutoksista ei suoranaisesti laihduta. Riittävä uni ja palautuminen, monipuolinen ja ravitseva ruokailu tai mielenkiintoinen tekeminen toki tekevät elämästä mukavampaa, mutta välttämättä vaaka ei näytä muutosta.

Pohdittava on, kuinka monta muutosta tehdään kerralla ja koska tehdään seuraavat muutokset. Jossain suositellaan, että tehdään vain yksi muutos kerrallaan, ja kun se on kunnolla omaksuttu, niin siirrytään seuraavaan. Mutta olen myös nähnyt suosituksen, että kolme muutosta kolmen kuukauden aikana. Varmasti tässäkin on yksilöllistä vaihtelua, ja lisäksi vielä pitäisi olla suunnitelma yllättäen nousevia stressitilanteita varten.

Kappas!

Kävin keskiviikkona 15.4.2020 vaa’alla, ja painoni oli pudonnut puoli kiloa edellisestä lukemasta. Maaliskuun vertailukelpoinen painoni oli tasan 81 kg, ja nyt se oli 80,5 kg.

En todellakaan ole viettänyt mitään hyveellistä elämää, vaan paheisiini on viimeisen kuukauden aikana kuulunut muun muassa:

  • 550 g suklaata
  • ns. töhnämunat 136 g
  • perinteinen pääsiäismuna 52 g suklaata
  • puolisen kiloa turkkilaisia rusinoita
  • kaksi tuokkosellista mämmiä
  • valmista vaniljakastiketta 2 dl
  • lammaspataa
  • kohtuudella punaviiniä

Kaikkiaan olen siis syönyt viimeisen kuukauden aika yli 700 g  suklaata. Ostin 17.3.2020 tarjouksesta kympillä kilon suklaata, josta olen syönyt puolet. Toinen suklaalevy oli uutuus, jota en ole ennen maistanut, mutta toinen levy oli vanha tuttavuus. Hyviä olivat!

Edelleen karkkipurkissa on helmikuun lopussa ostamastani 200 g levystä jäljellä vielä 150 g, mutta sen erikseen alumiinifolioon käärimäni 50 g olen nyt jo syönyt.

Olen syönyt lähes aina ruokapöydän ääressä, jolloin syöminen on tietoisempaa. Lisäksi tuosta ”syntilistasta” olen kerralla syönyt vain perinteisen 52 g pääsiäismunan, kaikkea muuta olen muun aterioinnin ohessa syönyt pikku hiljaa.

Sinänsä hienoa tajuta, että minäkin voin syödä herkkuja järkevämmän määrän, ja että kehitys on mahdollista jopa minun kaltaiselle paatuneelle karkkihiirelle. On mahdollista, että ensi pääsiäisenä minulle riittää yksi tuokkosellinen mämmiä ja ehkä suklaankin määrä jää pienemmäksi.

Muutos ei omalla kohdallani ole tapahtunut niin, että miettisin määriä, mitä saan ja mitä en saa syödä. Vaan pikemminkin niin, että olen pyrkinyt syömään ravitsevasti, säännöllisesti ja lähes aina ruokapöydän ääressä.

Kun katson tuota listaa, niin olen todella tyytyväinen, etten ole lihonut varsinkaan tässä koronakurimuksessa, kun pitää pysytellä kotona. Monasti aiemmin minulle on käynyt kuten postauksessa Pah! kuvaan, että luulen laihtuneeni, mutta toisin on käynyt.

Koronaa tai virallisesti covid-19 -sairautta olen hämmästellyt jo postauksieni lopuissa 25.2.3.3.  ja  17.3. Olin väärässä, kun ajattelin koronan olevan kuin ärhäkkä flunssa, mutta tauti onkin oireettomien levittämä keuhkokuume eli häijy ja vakava.

Esimerkiksi lentojen määrä on vähentynyt merkittävästi. Alla on kuva keskiviikon 18.3.2020 lennoista (oli 24.3. postauksessani) ja seuraava kuva on otettu keskiviikkona 15.3.2020.

Muutos on melkoinen, sillä edellisessä kuvassa on peruttuja lentoja perä perään, ja seuraavassa kuvassa kaikki päivän lennot ja osa seuraavistakin mahtuvat yhdelle sivulle.

Nyt siirryn aivan toiseen aiheeseen. Perjantaina 17.4.2020 kävin Tuijan kanssa kävelyllä turvaväliä noudattaen, ja sain juteltua blogini tilanteesta. Olen osallistunut useimpiin MyMaD:iksi nimittämäni opintokokonaisuuden kursseille, jonka kurssilla Sisältömarkkinointistrategia ja sisällön tuottaminen päädyin siihen, että voisin kokeilla tuotemahdollisuuksien testausta.  Joten tässä, ta-daa!

Tule mukaan testaustiimiin!

Olen laihtunut pysyvästi kahdeksan kiloa, mikä on pysynyt poissa neljä vuotta. Olen tehnyt erilaisia kokeiluja, joista voit hyötyä liittymällä testaustiimiin.

Testaustiimissä voit tutustua mukaviin ihmisiin sekä laihtua pysyvästi. Tutustu tapaani, joka perustuu ravitsevan ruoan antamaan kylläisyyteen, lempeään palautumiseen ja kiinnostaviin tavoitteisiin. Liikuntaa ei varsinaisesti lisätä, vaan muutetaan maltillisesti ruokavaliota sekä toiminta- ja ajattelutapoja.

Etsin testaustiimiin sinua, jos

  • Painoindeksisi on nyt yli 30 ja lopullinen tavoitteesi on välillä 22–25.
    Tämä tarkoittaa, että esimerkiksi 165-senttisen alkupaino on yli 82 kiloa, ja tavoitteena on 60–68 kiloa.
  • Haluat laihtua pysyvästi.
  • Hyväksyt hitaan laihtumisen, sillä jokainen poistunut kilo on jo voitto.
  • Sinuun voi ottaa yhteyttä puhelimitse, sähköpostitse ja videonpalaverin avulla
  • Voit olojen normalisoiduttua tulla tapaamisiin Länsi-Helsinkiin.

Jos kiinnostuit, niin kerro ainakin, miksi kiinnostuit ja miten sinuun saa yhteyden. Lähetä viestisi viimeistään tiistaina 5.5.2020 alla olevalta lomakkeelta kommenttina.

Ilmoittautuminen ei sido sinua mihinkään, ja voit lopettaa koska tahansa. En julkaise kommenttiasi, vaan otan sinuun yhteyttä muutaman arkipäivän aikana.

Katkaista vai kasvaa irti

rusinoita eri kokoisissa kupeissa

Yllä olevassa kuvassa on turkkilaisia rusinoita eri kokoisissa kupeissa.

kuppi L M S
tilavuus dl 2 1 0,4
paino g 140 50 25
energiaa kcal/MJ 410/1,7 120/0,5 70/0,3

Minulla on ollut aikoja, jolloin olen aivan sujuvasti syönyt pari desilitraa eli isoimman kupillisen rusinoita. Hiljattain tuo keskikokoinen kupillinen oli sopiva määrä, mutta nyt tuntuu, että useimmiten pieni kupillinen rusinoita riittää.

Energiamäärien erot ovat melkoiset, sillä isoin kuppi antaa lähes aterian verran energiaa, mutta toki pienikin kupillinen rusinoita on energiamäärältään suurempi kuin esimerkiksi pelkkä omena.

On myös ollut aikoja, että en ole edes uskaltanut ostaa 800 gramman rusinapussia, sillä olen syönyt sen aivan liian nopeasti. Jostain syystä tummia rusinoita olen aina voinut pitää keittiössäni ilman pelkoa niiden ahmimisesta, mutta nämä vaaleat turkkilaiset rusinat ovat kauan houkuttaneet minua liikaa. Onneksi ajat muuttuvat, ja olen pystynyt pienentämään annoksiani.

Koen hyvänä asiana, että muutosta on tapahtunut, sillä pystyn

  • pitämään joitain herkkuja asunnossani
  • nauttimaan niitä vähän kerrallaan

Olen nähnyt aivan liikaa laihdutusohjeita, joissa ajatuksena on, että ”ikinä et sitten enää syö makeaa”. Olen ennenkin todennut, että ikinä on turhan pitkä aika tällaisiin päätöksiin.

Omalla kohdallani tuollainen päätös aikoinaan on aiheuttanut, että edellisenä iltana olen ahminut suuren määrän makeaa, kun ”ikinä en enää syö”. No, se ”ikinä” on saattanut olla vain kolme päivää.

Arvelen, että eniten muutosta on auttanut se, että syön säännöllisesti ja enimmäkseen ravitsevasti, sekä lisäksi huolehdin nesteytyksestä. Myönnän että tämä on todella tylsää, eikä sisällä mitään erityistä.

Tuosta ravitsevuudesta vielä sellainen pikkuseikka, että vaikka rusinat tuskin ovat mitenkään erityisen ravitsevia, niin arvelen niissä kuitenkin olevan enemmän ravintoaineita kuin pelkästään sokeria sisältävissä tuotteissa.

Alla on kuva pääsiäisateriastani:

Lammaspataa, pikkuisen kuskusia, parsakaalia ja paprikaa, pieni määrä mämmiä ja valmista vaniljakastiketta sekä lasillinen vettä.

Ostin pakastetun lammaspaistin jo parisen viikkoa sitten, ja otin sen pitkäperjantaina sulamaan. Lauantaina oli tarkoitus laittaa lammasta, mutta moniosaiset työohjeet eivät houkuttaneet.

Tein lammasta karjalanpaistityylillä mutta lammaspadan mausteilla, eli valkosipulia ja timjamia. Täytyy sanoa, että olen tyytyväinen lopputulokseen. Karjalanpaisti onnistuu laiskemmaltakin emännältä, ja mausteet osuivat kohdalleen.

Kannattaa myös huomata mämmin pieni määrä, ja että lasissa oleva lusikka on normaalia pienempi mokkalusikka.

Nesteytä että jaksat

Olen kertonut, että lapsena sain kuulla liian monta kertaa ”Syö että jaksat”, ja tähän liittyviä postauksia ovat Kaksi tarinaa, kaksi maailmaa sekä Tavoitteen kuvailua. Nyt olen kuitenkin muuttanut ajatuksen muotoon ”Nesteytä että jaksat!”.

Voin arvella, että vuosikymmeniä sitten 1960-luvulla varmasti tehtiin rankkaa ruumiillista työtä, jota varten oli hyvä syödä riittävästi. Kuitenkin harva nykymaailmassa tekee enää rankkaa ruumiillista työtä, ja ongelmat ovat aivan toisenlaisia kuin ennen, kuten alla oleva esimerkki ärsyyntymistä tietotekniikan toimimattomuudesta.

Joskus ärsyttävissä tilanteissa voi auttaa lasi vettä, sillä silloin ainakin tekee jotain muuta hetken aikaa, ja jo hetken tauko voi auttaa oivaltamaan.

Lisäksi joudun puhumaan välillä aika paljon, jonka takia kannattaa juoda runsaasti. Huomasin aikoinaan, että kun aloin pitää vesipulloa silloisessa työhuoneessani, niin jaksoin paremmin.

Perinteisiä juomia ovat kahvi, joka tosin tässä on kuvattuna ilman runsasta maitolisäystä. Oma kahvinjuomiseni on pari mukillista päivässä, ja nykyään aamuisin monasti juon ensimmäisen mukillisen työpisteen äärellä.

Uutena ilmiönä minulle on tullut tee, jonka myös nautin maitotilkan kanssa. Tammikuun sairaus muutti käytöstäni niin, että nykyään juon usein teetä ja kuumaa mehua. Minusta myös vaikuttaa siltä, että aterian päätteeksi usein tuntemani tunne, että voisin syödä vielä vähän, helpottuu selkeästi juotuani kupillisen kuumaa.

Muistan aikoinaan nähneeni Dieetit vaihtoon -ohjelmassa hyvin solakan miehen, joka taisi nauttia päivittäin 14 mukillista teetä. Arvelen että runsas määrä lämmintä nestettä vähentää ruokahalua jo aivan siksi, että mahaan ei muuta mahdu. Mielikuvani mukaan myös kiinalaiset juovat runsaasti teetä, ja enpä muista nähneeni lihavia kiinalaisia.

Olen kuullut väitteen, että keittojen syöminen laihduttaisi, koska niissä on vähän energiaa suhteessa tilavuuteen. Ollessani lihavampi koin keitot liian kevyinä, ja siirtyminen runsaasta ruokamäärästä pelkkään keittoon tuntui liian isolta muutokselta. Kupillinen kuumaa sen sijaan on mukava tapa päättää ateria.

En tiedä, onko jossain tutkimus lämpimän nesteen ruokahalua vähentävästä vaikutuksesta, mutta ainakin omalla kohdallani kuuma kupponen vaikuttaa sen verran, että jatkan tätä.

Vielä lopuksi esimerkki ärsyttävästä asiasta, sillä Teamsin kanssa on ollut ongelmia, kuten alla oleva ilmoitus, kun yritin liittyä kokoukseen.

Teamsin ilmoitus ongelmatilanteessa Usea uudelleenkäynnistysyritys johti vain siihen, että Teams avasi aiemmin käyttämäni kokouksen, mutta ei tarvittavaa kokousta. Olen myös ollut kokouksessa, jossa yksi esiintyjistä pääsi vain puhelimen kautta kokoukseen. Onneksi on digimentori, jonka puoleen voi kääntyä ongelmatilanteessa!