Vielä ruokahalusta

Haluaisi laihtua, mutta maha huutaa "nälkä"

Yllä oleva kuvaa, miten monasti laihtumista toivova henkilö kokee tilanteen. Tietoisella tasolla mieli tekisi laihtua, mutta maha huutaa nälkää heti, jos vähänkin muuttaa tapojaan. Kun riittävän kauan on kitunut nälässä, niin sen jälkeen syö aivan liikaa, ja kaikki ponnistus on ollut turhaa.

Itsekurista puhuvat usein ne, jotka eivät edes pysty syömään merkittäviä määriä. On olemassa ihmisiä, jotka pystyvät syömään vaikka vain kolme palaa suklaata. Jos tällainen ihminen lopettaa syömisen kolmannen suklaapalan kohdalla, niin hän lopettaa syömisen siksi, ettei alkaisi voida pahoin eikä suinkaan itsekurin takia.

Olen pystynyt syömään hämmentäviä määriä makeaa, mutta onneksi tämä ”kyky” on nyt pienentynyt. Enkä edes halua tutkia, missä nykyiset rajani menevät, sillä maailmassa on kiinnostavampiakin asioita. Tällä hetkellä ruokahaluni on ollut normaalia pienempi, ja tuntuu hassulta katsoa näitä pieniä aterioita.

miniateria keskiviikkona lounaaksi

Keskiviikon lounas: kaksi särkipuikkoa, muutama viipale uuniperunoita ja -punajuuria, vähän herneitä, paprikarengas, vähän postimerkkiä isompi pala varrasleipää ja voita, puoli lasia piimää sekä kiivi.

miniateria keskiviikkoiltana

Keskiviikon illallinen: vähän savulohta, keitetty muna, vähän salaattia, kaksi kirsikkatomaattia, pala naurista, puoli lasia piimää ja veriappelsiini.

miniateria torstaiaamuna

Torstain aamiainen: pala porkkanaa, kolme kirsikkatomaattia, piimää, kiivi, muutama saksanpähkinä, puuroa pari desilitraa ja pakastemustikoita.

Tämä kuva näyttää, että kasvisten, hedelmien ja marjojen määrä alkaa olla jo normaali maanantain 20.1.2020 aamiaiseen verrattuna. Tavallisesti puuron ja pähkinöiden määrä on isompi, mutta eipähän tässä ole kiire suurentaa määriä.

miniateria torstai lounasTorstain lounas: vähän chili con carneta, riisiä ja parsakaalia, pieni pala leipää ja vähän salaattia.

Vähän isommiksi ateriat ovat jo muuttuneet, mutta vieläkään minun ei tarvitse syödä niin paljon kuin aiemmin. Lisäksi vielä keskiviikkoiltana olo oli vieläkin vähän ikävä, mutta hämmästyttävän tehokasta oli Alkosta saatava mahakatkero. Olen pitkään pitänyt aina muutamaa pikkupulloa kotonani, ja nyt mahakatkero todella tuntui parantavan oloani.

Runsas kuuman nesteen nauttiminen mehuna ja teenä tuntui hyvälle viikko sitten kipeänä, ja olen jatkanut runsasta teen juomista. Kuinka paljon runsas teen juominen vähentää ruokahalua vai onko tavallista vähäisempi ruokahalu vain sairauden jälkitila, jää mietittäväksi.

Ruokahaluttomuus vatsataudin jälkeen

desilitra vispipuuroa

Kuvassa on desilitran verran vispipuuroa, joka oli ensimmäinen ateria sunnuntaina kolmen jälkeen iltapäivällä. Olin lauantain vastaisena yönä sairastunut, ja vielä aamulla tökki niin pahasti vastaan, että edes hampaita en pystynyt pesemään, mutta päivällä sain nieltyä kuumaa mehua.

Onneksi ei ollut minkään kanssa kiire, ja ajattelinkin, että tunnollinen työntekijä sairastaa vapaa-ajallaan. Enkä ole ollut pahoinvoiva pariinkymmeneen vuoteen, joten vähän yllätys tämä oli.

Lauantaina minulle ei tullut mieleenikään syödä mitään, ja jo pelkkä ajatus syömisestä oli vastenmielinen. Lisäksi arvelen, että tällainen terve aikuinen ihminen kyllä kestää mehupaaston. Tuntui vain hämmästyttävältä, että ei ollut mitään ruokahalua, sillä yleensä syön säännöllisesti.

Sunnuntai-iltana sain vähän syötyä, mutta ruokahalu ja sitä kautta lautaselle päätyvät ruokamäärät jäivät vähäisiksi. Eilen aamulla otin alla olevan kuvan aamiaisestani, joka on kolmasosa normaalista aamiaisestani.

miniaamiainen

Kuvassa siis on

  • desilitra piimää
  • pari desilitraa kaurapuuroa
  • ruokalusikallinen pensasmustikoita
  • minipalat naurista ja kurkkua
  • kirsikkatomaatti
  • kolme mantelia

Kuulostaa tiukan dieetin aterialta, mutta omalla kohdallani kyse on ruokahalun vähäisyydestä. Ateriani ovat nyt ainakin vähän aikaa ”lasten” aterioita.

Mieleen tulee, että jos tämä ruokahaluttomuus nyt jatkuu, niin luulisin mahalaukkuni supistuvan, mikä olisi kyllä hyvä asia. Televisiosarjassa Hengenvaarallisesti lihava esitellään aina kirurgin irtileikkaamaa mahakaistaletta ja kerrotaan, että nyt merkittävästi lihava ei enää pysty syömään liikaa, koska vatsa täyttyy pikaisesti.

Voihan olla, että jossain vaiheessa ottaa korkojen kanssa takaisin, mitä on jäänyt syömättä, mutta toivottavasti ei. Syön kuitenkin ihan kohtuullisen terveellisesti, mutta myönnän, että olen kyllä syönyt liikaa. Nyt ruokahalu on heilahtanut ainakin hetkeksi toiseen ääripäähän, ja tämänkin vaikutuksen näkee sitten helmikuun punnituksessa.

Tämä vähäinen ruokahalu saa kyllä miettimään, että mikä aiheuttaa nälän ja toisaalta, miksi nyt en juuri ole nälkäinen. Tiistain vastaisena yönä koin hetken aikaa nälkää, ja ehdin miettiä, että nousisinko juomaan pienen määrän rasvatonta maitoa, mutta sitten nukahdin.

Jos tämän kokemuksen saisi venymään ja jatkumaan, niin laihtuminen olisi lastenleikkiä. Kiintoisaa!

Tavoitteeni on lisäksi ollut syödä kaikki ateriat ruokapöydän ääressä. Melkein olen onnistunut, mutta viime viikon torstai-iltana aivan tein ihan jyvistä lähtien popcorneja, ja söin ne ajatuksissani televisiota katsellen. Vasta jälkikäteen tajusin, että pieleen meni.

Sopiva muutos?

3 palaa palapeliä

Tämän kuvan voi nähdä keltaisena ja sinisenä rukkaskätenä, mutta yritykseni on kuvata kolmen palan palapeliä. Vasemmalla on lähtötilanne, oikealla on tavoitetila, ja keskellä oleva vihreä pala on sopiva muutos.

Vuodenvaihteessa pohdin muutosta, että söisin kaikki ateriat pöydän ääressä, josta oli edellisen postaukseni lopussa. Muutos todellakaan ei ole iso, sillä arvelen syöneeni television ääressä ehkä neljä kertaa viikossa.  Lisäksi päätin, että en tee muutosta joululoman aikaan, vaan vasta loppiaisesta eteenpäin.

Nyt olen reilun viikon ruokaillut pöydän ääressä, ja vain muutaman kerran olen joutunut muuttamaan käytöstäni. Viime perjantaina olisin saattanut syödä ilta-aterian television ääressä, mutta kävimme Tuijan kanssa syömässä. Vasta lauantai-iltana oli ensimmäinen ”tulikoe”, jolloin hieman haikeana söin ruokapöydän ääressä. Muutos ei todellakaan ollut iso, mutta aavistuksen kirpaisi.

Sunnuntaina iltapäivällä teki mieli syödä makeisia, ja onneksi join kahvit ja söin ainakin omenan pohjalle. Karkkipurkistani löytyi vielä joulua ennen risteilyltä ostamaani sekä lahjaksi saamaani suklaata. Söin ensin kaksi konvehtia ja kolmen palan rivin suklaata. Sen jälkeen söin vielä neljä konvehtia, mutta silti karkkipurkkiin jäi vielä.

Voi olla, että jos olisin syönyt samat suklaat vaikkakin omenan ja kahvin jälkeen sohvalla, niin tämä määrä ei olisi riittänyt. Voi olla, että olisin vielä käynyt hakemassa loputkin suklaat. Arvelen että pöydän ääressä ruokaillessa syö tietoisesti, jolloin alati nälänhätää pelkäävä mahakin uskoo, että syötävää on saatu.

Seuraavan kerran punnitsen itseni 11.2.2020. Viime tiistain vertailukelpoinen painoni oli 83,7 kg, joten joululomalla tuli 800 g lisää. Harmillisesti paino on noussut kolme kiloa viimeisen vuoden aikana.

Voi vain miettiä, mistä johtuu, jos paino helmikuussa on pudonnut. Onko auttanut se, että syön kaikki ateriat pöydän ääressä vai siitä, että kuormitukseni on vähentynyt selkeästi. Kokeillessa olisi hienoa, jos pystyisi tutkimaan pelkästään yhtä asiaa, mutta kun ei ihmiselämässä mene niin.

Huomaan esimerkiksi, että ajatukseni suklaan suhteen ovat muuttuneet. Vielä 2013 ajattelin, että suklaan tai vastaavan syöminen on ihanaa. Nykyään ihanalta tuntuu myös opintojen eteneminen ja osasuoritusten saaminen valmiiksi.

Tänään sain palautettua Growth Hacking -tehtävän ja ryhmämme tekemän Verkkokauppa-tehtävän. Minulla on suorastaan vähän hämmentynyt olo, sillä ainakaan pariin viikkoon ei mitään palauteta, koska seuraava opintojakso alkaa vasta 24.1.2020.

Pientä palapeliä

Lomalla innostuin kasaamaan pitkästä aikaa palapeliä, joka on yllä olevassa kuvassa. Paloja on tuhat, joista muodostuu kuva talosta kukkaistutusten takana. Tietenkin taivas ja puut ovat tekemättä, sillä ne ovat kaikkein vaikeimpia, ja muutenkin peli jäi vielä kesken.

Palapelin kasaaminen on yllättävän miellyttävää näpertelyä väsyneenä, jolloin on yllättävän vaikea pysyä paikoillaan vaikka mietiskellen. Pelaamisessa on riittävästi puuhaa, että tuntee tekevänsä jotain, mutta kuitenkin ajatukset voivat levätä. Nykyaikaisemman version asiasta näytti Anu minulle, sillä hän tekee palapelejä iPadillään.

Pelaaminen on koukuttavaa, sillä vaikka välillä kesti pitkään, ettei saanut yhtään palaa paikoilleen, niin kohta kolme palaa solahti paikoilleen miltei peräkkäin. Sen jälkeen jaksoi taas yrittää.

Hilpeintä pelatessa olivat omat uskomukseni tyyliin, että tämän palan pitää kuulua vasemman puolen istutukseen, ja sitten se pala sopikin oikealle puolelle kuvan ajoväylää. Tai jostain palasta ajattelin, että ei se millään voi kuulua tähän, ja pikkaisen kiertämällä se solahtikin paikoilleen.

Aivan toisenlaisia paloja, ehkä voisi sanoa ajattelun välineitä, nousi esiin opiskelujeni Growth Hacking-kurssilla. Siellä vilahti kirjan nimi Lean Startup (2016), jonka on kirjoittanut Erich Ries, ja siinä kuvataan menetelmää lyhentää tuotekehitykseen kuluvaa aikaa.

Kirja ei mielestäni sovi oppikirjaksi, sillä kirjassa kuvaillaan tai pikemminkin kehuskellaan yrittämisen onnistumisia. Silti minua viehätti muutama ajatus, kuten alla oleva (s. 96) rakenna-mittaa-opi-palautesykli.

Idean perustella rakennetaan tuote, jonka menestystä mitataan ja kerätään dataa, joka auttaa oppimaan, mikä on tärkeää. Opitun perusteella kehitetään ja valitaan uusia ideoita, jotka käyvät saman kierroksen läpi.

Yrittämisessä ja laihtumisessa on samaa oppiminen. Jos joku asia ei toimi, niin kokeillaan sitten uudella tavalla. Toisaalta voi olla, että joskus tulkitsee asioita väärällä tavalla.

Nyt kokeilen uudestaan muutaman vuoden tauon jälkeen sitä, että syön kaikki ateriat pöydän ääressä, sillä nyt aterioin useana iltana viikossa televisiota katsellen. Mielikuvani on, että vuonna 2016 söin useimmat ateriat ruokapöydän ääressä, ja laihduin.

Muutos ei ole iso, mutta ruokailu ruokapöydän ääressä voisi hoikistaa siksi, että silloin syöminen on tietoista. Katson nyt maaliskuuhun asti, miten tämä muutos vaikuttaa. Toisaalta nyt alkaa työkuorman suhteen kevyempi jakso, mikä sekin voi auttaa.

Syksyllä ajattelin, että tänään 7.1.2020 olisi Mimirin sivustolla uudenlainen ilme, mutta olin aivan liian väsynyt ennen joulua. Pieni muutos on kyllä tulossa, mutta nyt en uskalla sanoa aikataulua.