Hyvän olon tavoittelu

Hiljattain luin artikkelin Keinovalossa nukkuvat lihovat helpommin Ylen sivuilta, mikä voi hyvinkin pitää paikkansa. Voin kuvitella, että pimeässä nukkuessa uni on syvempää.

Ongelmana on, että kesäaikaan pitää olla melkoisen hyvät viritelmät pimennysverhoista, että auringon valo ei pääse valaisemaan. Onhan päivän pituus vielä vajaa 19 tuntia, joten pimeää ei ole riittävästi nukkumiseen. Lisäksi ainakin kaupunkialueella on aina katuvaloja, jonka voi kokea verhojen reunoista tunkeutuvana valosaasteena.

Toinen mielenkiintoinen artikkeli oli Optimoi ulkoilusi, joka myös oli Ylen sivuilla pari päivää sitten. Artikkelin mukaan hyvää oloa saa kahden tunnin viikoittaisesta oleskelusta luonnossa oli se sitten yhtenä päivänä tai jaettu useammalle päivälle.

Kaksi tuntia viikossa ulkoiluun ei kuulosta haasteelliselta, eikä makuuhuoneeni parempi pimentäminenkään välttämättä olisi kovin vaikeaa, ja se saattaisi onnistua pimennysrullaverholla. Molemmat asiat auttavat siihen, että ihmisellä on hyvä olla.

Olen aiemmin ajattelut alla olevan kuvan mukaan, että laihtumiseen tarvitaan pelkästään muutoksia ruokavalioon ja liikuntaan. Pahimmillaan ne muutokset ovat olleet päälle liimattuja, eivät omilta tuntuvia, joten jonkin ajan kuluttua olen luopunut niistä.

Aiemmin ajattelin pelkän ruokavalion ja liikunnan muutosten riittävän

Sanonta ”minkä ilotta oppii sen surutta unohtaa” on pitänyt paikkaansa omallakin kohdallani monasti.

Seuraava kuva tuskin on lopullinen. Yritän esittää, että pitää pyrkiä hyvään oloon, joka sitten säteilee ruokavalioon ja liikuntaan.

Ruokavalion ja liikunnan lisäksi tarvitaan hyvä olo pohjaksi.

Lisäksi kuviossa esitän, että  lihavan  käyttäytymisessä on jo paljon hyvää. Esimerkiksi minä syön varmasti keskimääräistä enemmän vihanneksia ja hedelmiä. Silti kannattaa tarkistaa, mitä pitäisi muuttaa ja opetella tarvittaessa, jotta saa hyvän olon ja sitä kautta todennäköisemmin laihtuu pysyvästi.

Jos esimerkiksi ei ole tottunut syömään riittävästi kasviksia, niin se on opeteltava asia. Tai jos ei ole tottunut syömään aamiaista, niin siihenkin voi oppia. Kuitenkin kummankin asian opettelu vie oman aikansa, enkä edes lähtisi samaan aikaan näitä molempia opettelemaan.

Mitä sitten ”hyvä olo” voi olla? Helposti mainittavia asioita ovat hyvä uni, sopivan haasteellinen työ, arki rullaa mukavasti, ihmissuhteet ovat kunnossa ja riittävä palautuminen sekä töiden ääressä että lomalla.

Omalla kohdallani yksi muutoksen kohde on työnteon taito, ja siinä erityisesti se, että jättää tarpeetonta tekemättä.

Mielessä pyöriviä kysymyksiä

  • Kuinka paljon lihavissa on niitä, joiden BMI on joskus ollut 20-25 ja jotka ovat lihoneet laihdutuskuurin seurauksena?
  • Pitääkö havaintoni stressiahmimisesta paikkaansa? Eli että oikeasti lihavissa (BMI > 30) on merkittävästi niitä, jotka alkavat ahmia stressitilanteessa.
  • Onko olemassa oikeasti lihavia (BMI > 30), joilla ruokahalu katoaa stressitilanteessa?
  • Mikä kaikki vaikuttaa kylläisyyteen?
  • Kuinka nopeasti mahalaukku voi pienentyä?
  • Paljonko Hawthorne -efekti vaikuttaa laihtumisessa?

Laiskottelu ja palautuminen

Hiljattain huomasin olevani ottamassa aurinkoa muurahaisten ”valtatiellä”, ja tarkoitus oli ottaa kuva reippaasti marssivista muurahaisista. Eipä kuva onnistunut, mutta tu0ssa keskellä taitaa olla yksi muurahainen.

Kaukaisessa lapsuudessani kaikenlaista ahertamista pidettiin hyvänä asiana, ja kyllähän vieläkin löytyy  ”Mene, laiskuri, muurahaisen luo, katso sen aherrusta ja ota opiksesi”. Varmaankin tällainen tausta vielä vaikuttaa ajatuksiini.

Sinänsä laiskottelu ja palautuminen voivat ulkoisesti näyttää samoilta, mutta sisäisesti ne koetaan erilaisina. Laiskotteluun saattaa liittyä sävy, että pitäisi olla tekemässä jotain tähdellisempää, mutta palautumisessa ymmärretään, että elimistön pitää toipua rasituksen jälkeen.

Unesta ja palautumisesta on myös artikkeli THL:n sivuilla, minkä ohjeista suurin osa liittyi unen laadun parantamiseen. Omalla kohdallani nukkuminen ei yleensä ole ongelma, joten minua kiinnostavat vain ohjeet 4. ja 6.

”Pidä päivän aikana riittävästi taukoja, joiden aikana voit rentoutua ja pohtia tai ratkoa asioitasi ja huoliasi.”

”Vireyttä voi edistää myös syömällä kevyitä välipaloja, pitämällä taukoja, hakeutumalla muiden seuraan, käymällä kävelyllä ja nauttimalla raittiista ilmasta. Vireyden ylläpitämisessä auttaa myös hyvä valaistus.”

Taas kerran ohjeet ovat aivan terveellä järjellä ymmärrettävissä ja helposti toteutettavissa, mutta monasti nämä kuitenkin jäävät tekemättä.

Monasti työn tekemistä kuvataan alla olevaa vastaavalla kuvalla.

havaitseminen-suunnittelu-toiminta-arviointi

Mutta ehkä pitäisikin ajatella seuraavasti:

havaitseminen-suunnittelu-toiminta-arviointi ja palautuminen

Oma toimintansa vaikutusta kannattanee arvioida paitsi päivittäisellä myös vuosittaisella tasolla, ja uutta jaksaa taas palautumisen jälkeen. Lomaillaan ja palaudutaan!

Oikein mukavaa juhannusta!

Työnteon taito

Olen pohtinut tapaani tehdä työtä muun muassa hiljattain postauksissani Mikä on hankalaa sekä Kohtuus myös työnteossa.  Jälkimmäisessä ollut aluksi 40-kohtainen lista kutistui nyt suoritettavaksi 20-kohtaiseksi, joista olen saanut tehtyä jo 15 muiden töiden ohella. Tässä on merkittävästi auttanut se, että on ollut rauhallista, muutoin tämä ei olisi onnistunut.

Arvioin aikaa kuluvan näihin kahteenkymmeneen 33,5 tuntia, mutta todellisuudessa reilut 9 tuntia on riittänyt. Toisaalta on ollut erittäin hyvä, että aikataulu on ollut väljä, sillä olen saanut myös rutiinityöt hoidettua työaikana.

Vaikka ajoitukset eivät aivan osuneet, oli silti mukava, kun oli tavoite tehdä tietyt työt jonain päivänä, ja kyllä ne sitten tulivat tehtyä. Ei välttämättä siinä kohtaa, mihin ne kalenterissani olin merkinnut, mutta samana päivänä kuitenkin.

On ollut mukava huomata, että sain tehtyä myös niitä hankalaksi kokemiani asioita, joista jokunen on ollut listalla jo muutaman vuoden *punastelua*. Selkeästi kun saan rauhassa, keskittyneesti ja pirteänä tehdä työtä, niin jälkeä syntyy.

Kehittelin tässä itselleni ”työnteon taitoa”, mikä arvattavasti se on erilainen eri ihmisillä. Omani on seuraava

  • poista tarpeettomat työt
  • ryhmitä työt samaan ryhmään kuuluviin, jolloin mielen ei tarvitse poukkoilla asiasta toiseen
  • tee väljä aikataulu, sillä kuitenkin on hoidettava rutiinit kuten sähköpostit
  • tee yksi asian kerrallaan kunnolla:
    suunnittelusta arviointiin ja työpöydän (digitaalisen) siivoamiseen saakka
  • pidä tauko vaativien tehtävien välissä

Olen myös sitä mieltä, että keskeneräiset työt rasittavat eniten, ja nyt tuntuu kevyemmältä, koska olen saanut asioita hoidettua.

 

Pahoittelen teknistä häiriötä

Maanantaina 10.6.2019 teki mieli luonnostella postausta, mutta sain selaimesta vain alla olevan virheilmoituksen.

Viesteilyn ja puhelinsoittojen jälkeen osoite alkoi taas toimia torstaina. Enkä tiedä mikä oli ongelma, mutta onneksi taas toimii.

ps. Kävin vaa’alla tiistaina, ja olin lihonut 200 g, joten vertailukelpoinen painoni on nyt 83,1 kg. Olen lihonut pois siitä ”haarukasta” jossa muutaman vuoden, mutta onneksi lihominen oli nyt vähäisempää kuin viimeksi.

 

Onpas halpaa!

Eilen kävin lähikaupassa täydennysostoksilla, jossa hämmästyin  kotimaisten vihannesten edullisista hinnoista. Rasiallinen herkkusieniä maksoi 99 senttiä ja pieni kurkku maksoi 28 senttiä.

Näin kuluttajana toisaalta hyödyn tilanteesta, mutta en voi olla miettimättä, että miten tuottajat tulevat toimeen näin pienillä tuloilla. Onkohan niin, että nämä todella kuumat säät ovat saaneet vihannekset villiin kasvuun kasvihuoneissa, joten nyt tuottajat yrittävät hintaa halpuuttamalla saada edes joitain tuloja.

Saan Suomessa syödä turvallista ja tutkittua ruokaa, mikä ei ole ollenkaan tavanomaista kaikkialla maailmassa. Toivosin tuottajien saavan kohtuullisen toimeentulon, jotta he jaksaisivat tehdä arvokasta tehtäväänsä, mutta tilanne lienee surkea. Olen mielestäni nähnyt artikkeleita, jossa viljelijä saa alle viisi euroa tunnilta palkkaa. Se on aivan liian vähän!

 

Siivouslistaani

Tavallinen viikkosiivoukseni on puolisen tuntia, mutta nyt olen pyrkinyt vuosittain tekemään perusteellisemman siivouksen, jota voisi kutsua vaikka suursiivoukseksi.

Minulle siivoamiseen liittyvä kurottelu, kyykistely sekä painavien tavaroiden käsittely on rankkaa. Siksi olen tehnyt siivouslistan, jossa ajatuksena on, että voin tehdä vain pienen osan. Listan avulla huomaan, jos jotain on jäänyt tekemättä.

Siivotessa sinänsä pelkkä pölyjen poisto ei ole kovin vaativaa. Toisaalta jos samalla haluaa järjestellä tai lajitella tavaroita roskiin ja kierrätykseen meneviksi, muuttuu siivoaminen selkeästi vaativammaksi. Hankalinta on varsinkin muuttosiivouksessa pintaan tuleva tunnetyö, sillä niin moni pitkään piiloutunut tavara herättää niin paljon muistoja ja tunteita.

Toisaalta kun vuosittain siivoaa, niin mitään yllätyksellistä ei tule esiin. Lisäksi en varsinaisesti pyri tämän suursiivouksen yhteydessä lajittelemaan, mutta esimerkiksi lauantaina huomasin muutaman vuosia sitten tulostimen mukana tulleen piuhan, jota en ole tarvinnut ja laitoin kierrätyslaatikkoon.

Tässä siivouslistaani

huone kohteet
Keittiö jääkaappi sisältä; jääkaapin tausta; liesituuletin; kaakelit; kahvinkeittimen pesu; allaskaappi; roskikset; muut alakaapit; lieden tausta; liesi; uuni; yläkomerot; astianpesukoneen pesu
Ruokailutila pöydät; tuolit; ison taulun takaa
Eteinen penkki; komero
Olohuone sohva; sohvan tyynyt & viltti; kirjahyllyn pystyosa; vaakaosa; lehtikoppa
Makuuhuone vaatekomerot; liukuovi; viherkasvit; sänky; tuolit; hyllykkö
Kylpyhuone suihkuvarusteet; putket; pöntön ympärys; vessaharjateline; pyykkikomero; allaskaappi; peilikaappi; siivouskomero;

Lisäksi vielä tämä taulukko

Näin siivous tavallaan ”pelillistyy”, sillä on motivoivaa nähdä uusien ruksien tai päivämäärämerkintöjen ilmestyvän siivouslistaan.

Lisäksi olen alkanut aktiivisuusmittarin avulla mitata energian ja ajan kulutusta suursiivouksessa. Lauantaina laskeskelin neljän puolentunnin työskentelyn kuluttaneen yli 700 kcal. Toki on ikävä jättää imuri ja siivousvälineet lojumaan, mutta toisaalta näin pääsen heti toimimaan.

Siivoaminen on hyvä liikuntamuoto näin lihavalle kuin minä olen, sillä voin katkaista työskentelyn ja jatkaa sitä taas jonkin ajan päästä. Lauantaina luin viihderomaania siivousten välisissä pätkissä, joten sain samalla sekä liikuntaa että mielenvirkistystä.