Aktiivisuusmittarin antia

Syksyllä ostin aktiivisuusmittarin, jolloin ajatukseni oli seurata aamusykettä oman kunnon osoittimena, mikä on kyllä jäänyt täysin tekemättä. Tajusin myöhemmin, että saisin verenpainemittarista aamusykkeet, mutta en ole niitäkään katsellut sen tarkemmin.

Sen sijaan olen koonnut muutamia havaintoja aktiivisuusmittarista

  • kuusen ja kukkien kastelu sekä pyykin taittelu 140 kcal/30 min
  • viikkosiivous 100 kcal/30 min
  • taiji 70 kcal/5 min
  • sohvalla makoilu 70 kcal/h
  • sohvalla istuskelu 70 kcal/h

En tiedä kuinka hyvin harjoitus ”kävely” vastaa sohvalla makoilua, mikä voi aiheuttaa mittausvirhettä. Joka tapauksessa olen saanut saman noin seitsemänkymmentä kaloria tunnissa sekä ”55-kiloisena” että ”70-kiloisena”, miten olen asettanut tietojani profiiliin.

Jos todella on niin, että riippumatta painosta energiaa kuluu yhtä vähän sohvaperunana, niin se aukaiseekin mielenkiintoisen näkökulman lihavuuteen.

Tähän asti olen aina ymmärtänyt, että mitä painavampi ihminen on, sitä enemmän hän kuluttaa energiaa joka tilanteessa. Mutta jos laiskotellessa energiaa ei juuri kulu, niin sehän tarkoittaa, että vaikka lihomiseen tarvitsee syödä paljon, niin lihavana pysyäkseen ei enää tarvitsekaan.

Ainakin omalla kohdallani fyysinen aktiivisuus pieneni painon kasvaessa, sillä painavaa kehoa on raskasta liikuttaa. Enkä toisaalta ole kiirehtinyt kuntoilun kanssa, vaan olen hissukseen tehnyt mikä miellyttää.

p.s. Olen jatkanut systeemiäni, ja eilen aamulla painoni oli sama kuin perjantaina, jolloin vertailukelpoinen painoni oli 80,3 kg. Katsotaan nyt vielä vähän aikaa, saisinko paino alenemaan tällä systeemillä. Pientähän tämä painonpudotus on, mutta pudotus taitaa olla pysyvää sorttia.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.