Lihottaako leipominen?

Ajoittain nousee esiin pohdittavaksi, että lihottaako leipominen tai jälkiruoan syöminen. Tai voidaan miettiä, onko leivän syöminen lihottavaa.

Ajattelen itse niin, että lihottavaa on se, mitä syö usein, paljon ja jossa on paljon energiaa. Joten jos leipoo lähes joka päivä rasvaisen kakun ja syö sen kaiken kerralla, niin varmasti lihoo. Toisaalta jos muutaman kerran vuodessa leipoo rasvaisen kakun, ja syöttää sen enimmäkseen ystävilleen ja vie loput töihin, niin leipomista ei voi pitää lihottavana. 

Jälkiruokien syömisessä on mielestäni sama asia. Jos itse tekee jättiannoksia jälkiruokaa ja syö sellaista lähes päivittäin, niin varmasti lihoo. Toisaalta jos työpaikkalounaalla ottaa desilitran tai vähemmän jälkiruokaa muutaman kerran viikossa, on sen vaikutus painoon vain muutamia satoja grammoja vuodessa.

Leivän syöminen on kolmas asia, minkä ajatellaan lihottavan. Leivän kohdalla päällykset vaikuttavat kyllä eniten. Jos laittaa sormenpaksuisen kerroksen voita ja rasvaista juustoa päälle joka päivä ja monta voileipää, niin varmasti lihottaa.

Leipää voi syödä myös isoja annoksia ajattelemattaan. Olen aikoinaan ollut sitä mieltä, että kolmasosa reikäleivästä oli sopiva välipala. Myöhemmin laskin, että se oli viitisensataa kaloria, mikä osaltaan saattoi pitää minua lihavampana.

Nyt tein hiljattain suolattomia sämpylöitä. Vähän turhan hanakasti laitan voita ja juustoa sämpylöiden päälle, mutta en usko yhden tai kahden alle 40 grammaisen sämpylän lihottavan. 

Lihomisesta puheen ollen olen koko syksyn harmitellut, että en ole laihtunut, mutta enpä ole juuri lihonut. Painoni on pysynyt tämän vuoden 2,6 kilon haarukassa, ja pääsin vuoden alimpaan painoon 79,7 kg syksyllä. Olen nyt puoli kiloa lihavampi, mikä on siedettävää, varsinkin kun töissä on ollut isoja muutoksia.

Tajusin hiljattain, että tein erään kokeilun sekä elo- että syyskuussa, ja hienoa siinä oli tajuta, että paino ei ole noussut. Perinteisesti minulla laihdutuskuurit vaikuttavat niin, että laihdun kyllä kaksi kiloa, mutta sen jälkeen lihon viisi kiloa.

Tein kokeilut 12.-18.8. ja 8.-14.9.2018. Ensimmäisen kokeilun aikana paino putosi 81,7 kilosta 81,5 kiloon, ja toisen kokeilun aikana pain putosi 81,0 kilosta 79,7 kiloon. Paino ei siis noussut kokeilujen välillä. (Jess!)

Nyt olen miettinyt, että pitäisikö kokeilla vielä ennen vuodenvaihdetta? Mitään ihastuttavaa mainosten ”seitsemän kiloa viikossa ilman muutosta omiin tottumuksiin” tämä, mutta selkeästi paino putoaa ja pysyy poissa.

Tajusin myös, että olen pikku hiljaa löytänyt konstin, millä paino ei enää nouse. Ja että taisin syksyn alussa löytää konstin, millä laihtua.

Tiedän olevani salaperäinen. Joka tapauksessa kerron tuloksista, jos nyt aloitan joulun aikaan. Syksyllä oli sen verran kiirettä, etten tajunnut mitä oli tapahtunut.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.