Kylläisyyden kimmet

Perinteinen tapa laihtua on lisätä liikuntaa ja syödä vähemmän. Kyllähän silloin elimistöön tulee vähemmän energiaa, jolloin rasvakerros hupenee, ainakin hetken.

Ongelma voi tulla siinä, että tällaista kuuria ei jaksa noudattaa riittävän pitkään, sillä harvanpa elämä pelkkää päivänpaistetta on. Pahimmillaan iso muutos stressaa, ja saa ahmimaan entistä enemmän. Lisäksi perinteisesti ei ajatella, että ihminen voisi olla nälkäinen, vaan ajatellaan, että ”itsekurilla” voitaisiin ohittaa näläntunne.

Minusta olisi parempi etsiä niitä asioita, jotka vaikuttavat kylläisyyden tunteeseen. Tällä hetkellä luetteloni on seuraavan näköinen:

  • riittävästi vettä
  • riittävästi unta
  • säännöllinen syöminen
  • tietoinen syöminen
  • rauhoittumisen taito
  • oman elämän optimointi
  • ravitsemus
  • liikunta

Neljästä ensimmäisestä vain lyhyesti: riittävästä veden määrästä olen useasti jo kirjoittanut, ja riittävä unen määrä on monasti mainittu lihavuuden ehkäisijänä. Säännöllinen syöminen pitää mahalaukun pienenä ja lisäksi antaa turvallisuuden tunnetta nälänhätää pelkäävälle mahalaukulle. Tietoinen syöminen saa ihmisen tajuamaan, että on saanut ravintoa.

Olen alkanut ajatella, että minä tarvitsen rauhoittumisen taitoa, ja vasta sitten rentoutumisen taitoa. Tiukoissa tilanteissa pitäisi pitää pää kylmänä, mutta huomaan, että siinä on minulla vielä haastetta.

Oman elämän optimointi on sitä, että tekee sen, mitä voi, ja sietää sen, mitä ei voi muuttaa. Hyvinä aikoina jaksaa tehdä isompiakin muutoksia, mutta rankkoina aikoina riittää, jos saan jääkaapin hyllyn pyyhittyä puhtaaksi.

Ajattelen ravitsemusta nimenomaan siltä kannalta, että pitäisi saada ainakin tärkeimmät ravintoaineet. Näiden arvelen olevan proteiini, kuitu, hyvät rasvat sekä vihreistä ja punaisista kasviksista ja hedelmistä saatavat aineet. 

Liikunta on siinä mielessä mielenkiintoinen kylläisyyden antaja, että ääripäissä se lisää kylläisyyttä. Omat kokeilut tukevat ajatusta, että keskitehoisesti liikkuessa ruokahalu kasvaa samassa suhteessa kuin liikuntamäärä lisääntyy.

Rankasti liikkuvalle tulee niin paha olo, ettei jaksa syödä, joten harva työssäkäyvä voi sellaista ajatella. Toisaalta kevyesti mutta tiheästi liikkuminen ainakin omalla kohdallani antaa kylläisyyden tunteen. 

Tämän tekstin naputtelin uudella WordPress versiolla 5.0. Kirjoittajana en pidä tästä versiosta, sillä ylimääräinen sälä peittää tekstiä ja tekstin tallentaminen luonnokseksi on tehty paljon hankalammaksi. Täytyy tutkia, saisinko vanhan version palautettua. 




Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.