Liikunnan merkityksestä

Huomaan pohtivani, mikä on auttanut minua laihtumaan. Olen painanut reilusti yli 80 kiloa lähes koko tämän vuosituhannen ja vuoden 2013 alussa painoin 91,2 kg, mutta kahden viimeisen kuukauden punnitustulos on ollut 79,7 kg.

En usko, että liikunnalla on minun kohdallani ollut merkitystä laihtumisen kannalta, vaan syömistottumusten hidas muuttuminen on ollut tärkeintä.

Muutin nykyiseen asuntooni 2011, ja silloinkin painoni pyöri 90 kilon ympärillä. Asuinpaikassani kaikki on kävelymatkan päässä, ja esimerkiksi töihin oli ja on kävellen 1,3 kilometrin matka. Käveleminen ei kuitenkaan ole vaikuttanut painooni.

Tänä kesänä olen kävellyt vähemmän kuin aiemmin, mutta sen sijaan pyöräillyt enemmän. Pyörän matkamittarin mukaan olen pyöräillyt kaikkiaan 443 kilometriä, mutta silti paino on pysynyt kokolailla ennallaan. Lisäksi epäilen, että edelleen liikun kokolailla saman verran kuin vaikka vuonna 2012.

Toki liikunta on terveellistä, ja sitä kannattaa harrastaa monestakin syystä. Esimerkiksi teen taiji-sarjan aamuisin, vaikka aktiivisuusrannekkeen mukaan siinä kuluu vain 9 kcal. Silti taiji vetreyttää monet nivelet, eikä niskan kanssa ole ollut ongelmia.

Varmasti painon ollessa lähellä normaalia saa liikkumalla kulutusta nostettua reippaasti. Kuitenkin olen elämäni aikana kuullut turhan paljon kertomuksia, joissa liian nopeasti aloitettu raju kuntoilu on tuonut mukanaan vähintäänkin lyhytaikaisia ongelmia tai jopa pysyviä ongelmia.

Raju liikunta voi viedä nälän, mutta sellaista en kyllä uskalla tehdä näin oikeasti lihavana. Sen sijaan suosin pientä liikuntaa kuten esimerkiksi istualtaan säärien heiluttamista polvien vetreyttämiseksi. Monasti myös mainostauoilla nousen seisomaan hetkeksi tai suoritan pienen askareen. Jopa tällainen kevyt liikunta tuntuu vähentävän nälän tunnetta.

Minulle on ollut mielikuva liikunnasta, että liikuntaa pitää ”suorittaa” ja liikunnan pitää tuntua epämiellyttävältä ollakseen tehokas. Silti aikoinaan Friskis& Svettiksessä käydessäni kuntoni selkeästi kasvoi eikä liikuntaan liittynyt epämiellyttäviä tuntemuksia. Lisäksi lääkärini oli myös sitä mieltä, että liikunan tulee tuottaa iloa.

Käveleminen tai pyöräily luonnossa on itsessään virkistävää ja stressiä vähentävää, kunhan on vain kunnon ulkoiluvaatteet ja -jalkineet. Myönnän olevani ”metsäsuomalainen”, jonka pitää päästä viikoittain metsän vihreään syliin kävelemään.

Sopiva liikunta mielestäni pitää kehoa monipuolisesti kunnossa, virkistää mieltä sekä vähentää stressiä ja nälän tunnetta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.