Kuidun lähteitä

Kuidun saamista korostettiin aikoinaan laihduttajalle, mutta nykyään kuidusta ei juuri puhuta. Arvelisin kuitenkin, että kuitu täyttäisi vatsaa, ja siksi ajattelin tarkkailla kuidun määrää ruokaluissani.

Duodecimin sivuilta löytyy ravintokuidusta artikkeli, ja lisäksi kerrotaan myös hyviä ravintokuidun lähteitä.

Fineli on Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen sivusto, jossa kerrotaan elintarvikkeiden koostumuksesta. Erinomaisen näppärä on työkalu Vertaile elintarvikkeita, jonka pystyi myös lataamaan Excel-taulukoksi.

Alla olevaa taulukkoa olen vähän järjestänyt, poistin paljon tietoja koostumuksesta ja lisäksi laskin kalorit (=kcal). Tietenkin pitäisi oppia käyttämään SI-järjestelmän yksiköitä ja vielä tajuta mitä mikäkin kilojoulemäärä tarkoittaa. Onhan sitä jo opittu pois mummonmarkoista euroihin, niin miksi se on niin vaikeaa muka yrittää tajuta kilojouleja.

Taulukon alussa on viljatuotteita, joiden kuitupitoisuus ei liene yllätys kenellekään. Lisäksi muutama papulajike, metsämarjoja ja päärynä sekä kaksi erilaista pähkinää.

Kauralese oli minulle pieni yllätys, sillä toki tajusin, että siinä on enemmän kuitua kuin kaurahiutaleissa, mutta että siinä on jopa enemmän proteiinia (16 g vs. 13 g/100 g) kuin kaurahiutaleessa oli minulle pieni yllätys. Kauraleseet ovat lautasella vasemmalla kaurahiutaleiden vieressä, ja sekä maku että tuntuma suussa ovat ihan miellyttäviä.

Leivässä on kuitua, mutta ärsyttävästi niissä on myös suolaa. Edelleenkin haikailen suolattoman tai hyvin vähäsuolaisen leivän perään. Tästä taulukosta myös pistää silmään, miten energiapitoisia siemennäkkileivät ovat.

Papujen kuitupitoisuus oli minulle uusi asia. Pidän pavuista, ja hyvä kun niistä saa kuitua ilman tarpeetonta suolaa. Lisäksi papuja voi syödä helposti yli 100 g kerralla, mitä taas leivän tai pähkinöiden kanssa ei juuri tee.

Luonnonmarjojen kohtuullinen kuitupitoisuus oli myös uusi asia minulle. Myös marjoja pystyn syömään isompia annoksia kerralla kuin vaikka pähkinää.

Pähkinät ovat ihania, ja oli hienoa huomata, että monen muun hyvän asian lisäksi niissä on myös kohtuullisesti kuitua. Jos syön noin 30 g hasselpähkinää, saan siitä jo 6 g kuitua. Hyvä näin!

Olen nyt kiinnittänyt huomiota, että syön kohtuullisen terveellisesti, johon mielestäni kuuluu myös kuidun syöminen. Kävin vaa’alla maanantaina ja tänä aamuna, ja vertailukelpoinen paino on pudonnut 81,7 -> 81,5 kg, joten ehkä varovaisesti voin olettaa myös kuidun auttavan laihtumisessa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.