Rehkimisen reunoja

Oma palkkatyöni ei ole fyysisesti kovinkaan vaativaa: vähän käytävillä kävelyä, seisoskelua ja istumista. Eikä työmatkani juuri kasvata kuntoa, sillä reilun kilometrin kävely suuntaansa tai pyöräilemällä on hyvin kevyt liikunnaksi.

Matkamittarin saaminen pyörääni on innostanut minua pyöräilemään, ja juuri tänään mittarissa on 129 km. Eihän se paljoa ole parissa viikossa, ja pyöräilystä innostunut saattaisi polkea tuollaisen matkan jopa kerralla. Minulle se on kuitenkin ihan kiva suoritus.

Hiljattain pyöräilin kymmenisen kilometriä, kävin Kaijan kanssa uimassa ja uin 250 m ns. mökkirintaa eli pää veden pinnan päällä sekä pyöräilin vielä takaisin. Olin vähän hämmästynyt, että tällainen onnistui minulta, joka olen selkeästi lihava ja taijia lukuun ottamatta en ole mitään tehnyt säännöllisesti.

Toinen kokeilu ei mennytkään niin hyvin kuin olisin toivonut. Tavallinen siivoustapani on hyvin suppea, joten yritän kerran vuodessa siivota paikat perusteellisemmin. Nyt tavoitteeni oli siivota lähes kahdeksan tuntia, ja ajattelin, että pystyn tekemään sen puolentoista tunnin pätkinä.

Eipä onnistunut. Kirjojen kantaminen remonttitikkaita alas ja ylös sekä erilaiset kurottelut ja kyykistelyt saivat minut väsähtämään. Jaksoin kaksi puolentoista tunnin pätkää ja vielä täydennykseksi tunnin pätkän. Kokonaisuudessaan jaksoin siivota samana päivänä neljä tuntia. Se kahdeksan tunnin tavoite oli minulle täysin mahdoton tässä vaiheessa.

Seuraavana päivänä ajattelin, että kokeilenpa tunnin pätkää kerralla, ja vähintään puolen tunnin huilia välissä. Se meni vähän paremmin, ja jaksoin siivota viisi tuntia. Nostan kyllä hattua ihmisille, jotka jaksavat siivota ilman pitkiä taukoja koko päivän. Minun kuntoni ei siihen vielä riitä.

Viime syksynä huomasin, että en esimerkiksi jaksa marjastaa kovinkaan pitkään, josta kirjoitin postauksessa Käytännön kuntotestejä. Harmi etten kirjoittanut tarkasti, kuinka kauan jaksoin marjastaa. Mielikuvani on, että jo parin tunnin marjastus sai minut väsähtämään.

Kesähän on vasta alussa, joten otan tavoitteeksi saada kuntoni kasvamaan. Minulle riittävät siivoamiset saanen kyllä hoidettua jo kesäkuussa, joten siivoamisilla ehken saa tarkistettua kunnon kasvamista. Kesän sadon korjaaminen on toinen tapa huomata oman kunnon raja, ja todella toivon, että jaksan ensi elokuussa enemmän kuin vuosi sitten.

Tässä kirjottaessani aloin miettiä, että ehkä etsin jokin selkeän kuntoni mittaustavan. Mittaustavan pitäisi olla toistettavissa helposti ja sen pitäisi olla kohtuullisen miellyttävää. Cooperin testi on kyllä periaatteessa toistettavissa, mutta se tuntuu vastenmieliseltä. Täytyy tutkia asiaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.