Rentoutumisen opettelusta

Olen tänä keväänä monasti maininnut Arto Pietikäisen kirjan Joustava mieli, jonka olen kokenut itselleni hyödylliseksi. Pieniä muutoksia on tapahtunut, kuten että teen kevyemmin loppuun asti myös hakalahkot työt enkä suurentele ikäviä ajatuksia ainakaan usein. Olen saanut monia hyviä pieniä oivalluksia, jotka tuntuvat tekevän arkea paremmaksi.

Kirjassa on monenlaisia tietoisuustaitojen harjoituksia, ja paljon painoa on laitettu suhtautumisessa omiin ajatuksiin. Muutamia harjoituksia taisin ohittaa turhan nopeasti, mutta perusteellisemmin aloin harjoitella luvusta 9 Luo kosketus nykyhetkeen ja rentoudu.

Tein yhdelletoista harjoitukselle helmikuun lopussa aikataulun, johon vain arvioin tarvittavat harjoituskerrat. Ensimmäisiin harjoituksiin käytin viitisen minuuttia muutamana arkipäivänä, ja olen noudattanut suunnitelmaani pääpiirteittäin. Viimeinen harjoitus 9.11 koostuu 23 osasta, joista jotkin jäivät opeteltaviksi samalla kertaa. Tänään harjoittelen toiseksi viimeistä kohtaa 22, ja kokonaisuudessaan rentoutuksen pitäisi kestää yli kaksikymmentä minuuttia.

Pienenä yllätyksenä tuli, että nähtävästi harjoitus olisi pitänyt tehdä seisaaltaan, koska edellisessä kohdassa on ”jännitä pakara- ja reisilihakset painamalla kantapäät lattiaan niin voimakkaasti kuin voit”.  On kuitenkin miellyttävämpää tehdä harjoitus sohvalla istuskellen, joten jatkan samaa tapaa. Varsinkin kun muissa harjoituksissa nimenomaan kehotettiin istumaan mukavasti.

Mielenkiintoista oli huomata, että näitä samoja luvun 9 harjoituksia on myös kirjan Irti ahminnasta harjoituksessa 7.3. Aikoinaan kun lukaisin kirjan Irti ahminnasta, en tainnut juuri edes huomata näitä harjoituksia. On niin paljon helpompaa vain lukaista kuin oikeasti alkaa opetella.

Olen jo vuosia sitten ajatellut, että parhaiten oppii

  • vähän kerrallaan
  • omaan tahtiinsa
  • kunnolla harjoitellen

Tuntuu hassulle, että monia asioita olisin löytänyt jo aiemminkin, jos olisin malttanut pysähtyä. Maailmassa on ziljardi kirjaa, ja aina voin löytää vähän paremmin minulle sopivan. Toisaalta harvan kirjan kaikista sivuista on minulle hyötyä.

Mietin tätä kirjoittaessa, että ehkä pitäisi kirjaa lukiessa pohtia onko tämä totta ja ovat nämä asiat minulle hyödyllisiä. Varmasti myös, että soveltuvatko nämä ohjeet minun elämääni. Ja jos soveltuvat, niin miten minä sovellan näitä ohjeita. Soveltamista varten voi tehdä suunnitelman tai pitää päiväkirjaa.

Olen siis kolmisen kuukautta harjoitellut, ja vasta nyt harjoituksiin menee parikymmentä minuuttia. Pieni hankaluus on, että pitää erikseen aloittaa harjoittelu. Harjoittelu olisi saattanut olla sujuvampaa, jos olisi päättänyt vielä harjoitusajan. Toisaalta omat aikatauluni ovat milloin mitäkin, mutta olisinhan enimmäkseen voinut vaikka iltaisin harjoitella.

Ihan miellyttävää harjoittelu on, sillä harjoitteet ovat olleet sopivan pieniä. Yritin iltaisin nukkumaan mennessä harjoitella, mutta liian monta kertaa nukahdin kesken kaiken. Eilen nukahdin sohvalle harjoittelun aikana, ja tänäänkin taitaa näin käydä. Selvästikin rentoutusharjoitukset toimivat!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.