Syömisen säätelystä

Jäin miettimään tunteiden säätelyä James Grossin esittämän prosessimallin pohjalta. Tunteita voi säädellä monessa eri vaiheessa, mutta säätely on sitä helpompaa, mitä varhaisemmassa vaiheessa säätely tapahtuu. Tämänkin luin Nummenmaan kirjasta Tunteiden psykologia, mutta mietin säätelyä syömisen suhteen.

Ennakoivat strategiat

  • Tilanteen valinta – Voi valita, meneekö tilanteeseen, jossa syödään epäterveellisesti.
  • Tilanteen muokkaus – Voi pysytellä kauempana epäterveellisestä ruoasta.
  • Tarkkaavaisuuden siirto – Kiinnittää huomionsa johonkin muuhun.
  • Kognitiivinen muutos – Ajattelee, miten epäterveellistä jokin on.

Reaktiosidonnaiset strategiat

  • Reaktion muutos – jos kokee jotain houkuttelevana, niin voi laskea kymmeneen.

Täytyy sanoa, että en usko tämän toimivan, vaan koen ajatusleikin naistenlehtien ohjeina, mitkä eivät minun kohdallani oikeasti toimi.

Paras strategia on mielestäni se, että tietoisesti yrittää pitää itsensä kylläisenä syömällä säännöllisesti.  Pitää syödä riittävästi mieluiten terveellistä ja vähintäänkin tavallista ruokaa. Terveellisellä ruoalla tarkoitan runsaasti kasviksia sisältävää, ja tavallinen ruoka on esimerkiksi makaronilaatikkoa. Se on tylsää, mutta toimivaa, eikä silloin ala ahmia.

Joskus väkistäänkin ateriarytmi häiriintyy, ja ainakin minä huomaan haluavani siinä tilanteessa runsaasti ja rasvaista ruokaa. Enkä silloin edes yritä pysyä kohtuudessa, mutta ainakin muistan ottaa vesilasillisen viereen, mikä monasti hillitsee syömisiäni.

Olen taas alkanut syödä enimmäkseen ruokapöydän ääressä. Asia tuntuu pieneltä, mutta se vaikuttaa niin, että huomaan keskittyväni paremmin ruokaan ja tulen helpommin kylläiseksi. Joskus sohvalla syödessäni en edes katsonut ruokaa vaan jotain tyhmää televisio-ohjelmaa, eikä nälkä aina tuntunut katoavan. Vaikka viime vuonna sohvalla syöminen ei varsinaisesti lihottanut, niin ei se ainakaan edistänyt laihtumista.

Edelleenkin teen etenen tietoisuus- ja rentoutumisharjoituksissa, mutta eivät ne ole mikään hopealuoti syömisen säätelyyn. Silti koen, että kehitystä on tapahtunut risovien tilanteiden hallinnassa ja saan hoidettua asian päätökseen. Aiemmin saatoin vain mennä jääkaapille, ja asia jäi kesken.

Hiljattain sain täytettyä vahinkoilmoituksen, vaikka tuulilasin vaihdattaminen ärsytti. Onneksi vahinkoilmoituksen laatiminen oli tehty niin fiksusti, että sen pystyi täyttämään kiihtyneenäkin. Yllätyksekseni sain korvauksen tuulilasin vaihdosta.

Tunnereaktion oppii hetkessä, mutta siitä poisoppiminen on hankalaa, mikä myönnetään Nummenmaan kirjassakin. Lisäksi nälkä on niin alkukantainen ja vahva tunne, että mikään temppuilu ei sen kanssa auta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.