Vielä pohdintaa stressistä

Katselin hiljattain brittidokumentin Totuus stressistä, joka on katsottavissa Areenassa vielä heinäkuun 2018 alkuun saakka.

Minulle mielenkiintoisinta dokumentissa oli, että stressi muuttaa makuaistia. Esimerkkinä oli kahden jalkapallojoukkueen kannattajia, joille tarjottiin ottelun lopuksi sitruunatahnatäytteisiä munkkeja. Hävinneen joukkueen kannattajien mielestä munkit olivat happamia eivätkä riittävän makeita, kun taas voittajajoukkuetta kannattaneille jo voitto oli niin makea, että munkkien makeus riitti.

Olen pohtinut postauksessani Stressi ja lihominen myös sitä, miten stressaantuneena makea ja rasvainen maistuu. On ymmärrettävää, että syö entistä enemmän makeaa, jotta saa saman aistimuksen, jos makean aistimus mietonee ja kokee makean syömisen rentouttavana. Rentoutumista varten vain pitäisi löytää jotain muuta makean syömisen tilalle.

Toinen mielenkiintoinen asia oli, että koehenkilöt kokivat mindfulness- eli tietoisuustaitojen vähentävän stressiä. Tietoisuustaitojen harjoituksia löytyy Oivamieli-sivustolta, mutta minä olen käyttänyt Pietikäisen kirjan harjoituksia. Juuri nyt tutkin harjoitusta 9.8., joissa ns. kytketään itse takaisin nykyhetkeen.

On hyvä palata nykyhetkeen, jos jää vatvomaan tarpeetonta asiaa, joista esimerkkinä on itsekritiikki. Ylen sivuilla on artikkeli Jatkuva itsekritiikki aiheuttaa kehossa stressireaktion. Testin perusteella taidan olla hieman liian itsekriittinen. Ihan fiksusti artikkelin alussa kysytään, että miten voi itseä soimata, jos ystäväänsä ei kohtelisi samalla tavalla.

Me teemme virheitä. Virheet voivat olla pieniä, suuria, väkinäisen ajattelun jälkeen muka harkittuja tai hetkellisen päähänpiston seurauksena. Isoja ja surullisia virheitä on, jos joku kuolee, terveys menee tai ystävyyssuhde katkeaa. Kirpaisusta huolimatta pienempi virhe on, että maksaa turhaan ja varsinkin, jos oma talous sen kestää. Hiljattain en tutkinut mitä auton tuulilasin vaihto maksaa, mutta onneksi sain vakuutuksesta takaisin.

Omia pohdintojani stressistä oli jo postauksessa Pohdintaa stressistä. Siinä pohdin stressin vaikutuksia työskentelyyn ja että lopuksi vielä kannattaisi vilkaista ympärilleen. Loppuvilkaisu on pieni asia, jossa olen hieman kehittynyt ehkä myös tietoisuustaitojen ansiosta.

Stressin lievittämisestä olen kirjoittanut postaukseen Pieniä ajatuksia rentoutumisesta.  Edelleenkin teen joka aamu taiji-sarjan ja monasti saunon, kävelen töihin tai nautin musiikista monessa muodossa.

Vaisujen hiljentymisten tilalle on nyt keväällä tullut aikataulutetut tietoisuus- ja rentoutumisharjoitukset. Minulle oli merkittävää tehdä harjoituksille aikataulu, joka selvästi antaa pontta harjoitteluun. Vaikka jonain päivänä en harjoittelisi, saatan lauantaina tehdä kyseisen viikon viimeiset harjoitukset.

Pieni stressi tekee joskus hyvää, mutta paha stressi jatkuu liian pitkään. Kannattaa löytää itselleen sopivat tavat lievittää stressiä, ja terveet elämäntavat suojaavat stressin vaikutuksilta. Monestakin syystä kannattaa syödä terveellisesti ja liikkua.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.