Tunteiden vaikutus syömiseen

Laihtuminen yleensä ymmärretään vain ruokavalion ja liikunnan muutoksina, mutta löysin Irene Kristerin kirjan Tunteet ja syöminen vuodelta 2003. Tunteet vaikuttavat käytökseemme, mutta ne ovat oudosti jääneet taustalle.

Kirjan kertoo, miten ihmiset käyttävät ruokaa hallitakseen tunteitaan. Sen sijaan, että kohdattaisiin viha, syyllisyys, häpeä tai jopa onnellisuus, niin tukahdutetaan tunteet syömällä.

Kirjassa tulee esiin myös naiskuva, joka sallii vain hoikan vartalon. Myönnän että jotkut ovat luonnostaan todella hoikkia, mutta suurimmalle osalle meistä median esittämä naisen ideaalikoko on aivan liian kapea. Eikä ylettömälle hoikkuudelle ole edes terveydellisiä perusteita.

Kirjassa tulee esiin Pian tarina (s.75) jossa ymmärtämätön terveydenhoitaja on sanonut yksitoistavuotiaalle normaalipainoiselle tytölle, että ”hän on aika pyöreä vatsan kohdalta”, ja se laukaisi anoreksian. Toivottavasti nykyiset kouluterveydenhoitajat osaavat valita sanansa tarkoin puhuessaan nuorille ja ovat tarvittaessa hiljaa.

Kirjassa myös todetaan ”laihdutuskuuri on niin tuttu käsite, ettei sitä kukaan kyseenalaista” (s. 85). Emme koe olevamme oikean kokoisia, mutta laihdutuskuurit saavat meidät vain ahmimaan ja pahimmillaan pieneen energiamäärään tottunut keho hidastaa aineenvaihduntaa. Pelätään, että jos aletaan syödä vapaasti, niin lihotaan muodottomiksi.

”Se että luovumme laihduttamisesta, avaa meille tien aitoon yhteyteen itseemme, tunteisiimme ja tarpeisiimme. Se on tietysti pelottavaa, eikä käy käden käänteessä, mutta se on ainoa tie. Kontrolloimalla tunteitamme ja tarpeitamme elämme koko ajan itseämme pettäen vailla aitoa yhteyttä itseemme, muihin ihmisiin ja elämään.” (s. 89)

Kirjan esimerkkitarinoiden päähenkilöiden lapsuus ei ole onnellinen. Rakkaus voi pelottaa ja olla jopa tuskallista, jos lapsena ei sitä ole aina saanut. Ruoka antaa turvaa ja palauttaa lapsuuden lohduttaviin hetkiin, mutta aikuisena pitäisi löytää muita tapoja.

Jos lapsuuden kokemukset ovat todella rankkoja, niin varmasti yksilöterapia on parasta, sillä ammattilaisilla on omat keinonsa kestää. Kirjassa ei tuoda esiin ystäville puhumisen hyödyllisyyttä, mutta itse uskon sen sopivan monille. Lisäksi olen huomannut, että rentoutusharjoitukset auttavat minua kohtaamaan omia ja joskus ärsyttäviä ajatuksia ja tunteita. Erilaiset  tunnetaidot helpottavat monin tavoin elämää.

Ehkä ruokavalio ja liikunta ovat helpompia asioita nostaa esiin. Ruokavalio voidaan kuvittaa kauniisti ja kertoa eri ruokien energiamääristä. Liikuta voidaan esittää minuutteina tai metreinä. Mutta ihmisen tunteiden mittaaminen on vaikeaa, ja silti tunteilla saattaa olla suurin vaikutus siihen, miten ihminen syö.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.