Pohdintaa lihavan liikunnasta

Aivan ensimmäiseksi haluan määritellä sanan ”lihava”, ja nyt en todellakaan puhu muutamaa kiloa median suosiman painorajan yläpuolella olevasta. Tarkoitan WHO:nkin määritelmän mukaisesti henkilöä, jonka painoindeksi on yli 30, mikä tarkoittaa 1,6 m pitkällä painoa 77 kg ja 1,8 m pitkällä painoa 98 kg. Lihavuus alkaa painoindeksistä 30 ja ylipaino alkaa painoindeksistä 25, joiden ero on vähintään 5 painoindeksiyksikköä. Tämä taas tarkoittaa 1,6-1,8 metriä pitkällä lihavalla ylipainoa vähintään 13-16 kg eli viitisentoista kiloa.

Liikunnasta ensimmäisenä tulee monelle mieleen jumpat ja kuntosalit. Kynnys lähteä julkiseen liikuntaan voi olla korkealla, eikä lähtöä helpota se, että on saattanut lihoa jo vuosia sitten ulos salille tai jumppaan sopivista vaatteista, joita voi olla hankala hankkia pulskassa kunnossa. Sen sijaan hoikille ja liikunnallisille varmasti löytyy hyvinkin tyylikkäitä asuja.

On olemassa UKK-instituutin Liikuntapiirakka, jossa suositellaan yhteensä vähintään 2 h 30 min reipasta tai 1 h 15 min rasittavaa liikuntaa. Vähän selaamalla löytää, että tarkoitus on parantaa kestävyyskuntoa, josta todetaan ”Kestävyysliikunta kehittää hengitys- ja verenkiertoelimistön kuntoa sekä edistää sydämen, verisuonten ja keuhkojen terveyttä. Veren rasva- ja sokeritasapaino paranevat, ja liikunta auttaa myös painonhallinnassa.”

Minua ensinnäkin häiritsee, että liikuntapiirakassa ei mitenkään huomioida lihavia. Liikuntalajeina esitetään esimerkiksi juoksu, mutta oikeasti lihavan polvet menevät äkkiä huonoon kuntoon juoksemisesta. Eikä myöskään varoiteta hyppimästä, jos elopainoa on kertynyt liikaa.

Eniten kuitenkin ihmettelen, että miksi liikuntapiirakassa ei ole mitään liikunnan ilosta. Hämmästelen, että liikuntaa mitataan vain aikana, kun tärkeintä mielestäni olisi löytää itselle sopiva laji. Stressikaudenkin iskiessä liikuntaharrastus jatkuu, jos liikunta tuottaa iloa.

Omalla kohdallani taiji tuntuu miellyttävältä tällä hetkellä, ja edelleenkin hämmästelen, miten tehokkaasti vain kuutisen minuuttia päivässä minuun vaikuttaa. Kaikenlaista pientä hyvää on tapahtunut kehossani, ja tylsät pikku krempat ovat korjaantuneet.

Paras on kuitenkin se, että tulee hetkiä tyyliin ”käynpäs luomassa lumet auton ympäriltä” tai ”kävelenpäs kirjastoon” eli tuntuu kivalle lähteä liikkumaan ja tehdä jotain vähän ylimääräistäkin vapaaehtoisesti.

Mieluisaa liikuntamuotoa voi etsiskellä vaikka linkin Testaa, mikä liikunta sopii.. avulla, joka oli Ylen sivuilla jo 2016, mutta enpäs silloin huomannut. Kysymyksissä on esimerkiksi haluaako hikoilla, kasvattaa lihaksia tai pysytellä sisätiloissa ja vastaamiseen on 10-portainen asteikko. Ihan hienosti tämä sivusto suositti minulle joogaa ja tanssia, jotka molemmat ovat kuin osana taijia.

Tänä aamuna kävin vaa’alla, ja harmillisesti oli tullut 600 g lisää. Pah! Nyt vertailukelpoinen painoni on 81,5+0,6=82,1 kg.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.