Laihdutuslääkkeet ja ruokahalu

Nyt onneksi myönnetään, että lihavuuden keskeinen ongelma on liian suuri ruokahalu. Tämä kävi ilmi myös Helsingin Sanomien artikkelista  sisätautien erikoislääkäri Kirsti Pietiläisen esitelmästä laihdutuslääkkeistä ja Painonhallintatalosta.

Onhan se hyvä, että nyt on kaksi erilaista lääkettä ruokahalua hillitsemään. Ensimmäisessä lääkkeessä on naltreksonia ja buprionia. ”Naltreksonia on käytetty aiemmin alkoholista vieroittamiseen, buprionia tupakasta irti pääsemiseen”. Lääkkeenkäytön esteeksi voi muodostua hinta, joka on 130 euroa kuussa.

Toisen lääkkeen vaikuttava aine on liraglutidi, josta Pietiläinen toteaa ”Liraglutidi kertoo aivoille, että olet juuri syönyt”.

Mielestäni on erittäin hyvä, että tulee uusia ja todellisia mahdollisuuksia laihtua. Parhaimmillaanhan ne toimivat kuin kipsi luunmurtumassa, joten parannuttua niitä ei sitten enää tarvita. Toivottavasti.

Oma arkikokemukseni on myös, että lihavuuden keskeinen ongelma on liiallinen ruokahalu. Tässä kirjoittaessani mietin, että koska liiallinen ruokahalu on ongelma, niin löytyisikö siihen muutakin menetelmää kuin lääkehoito.

Kävin tekemässä Painonhallintatalon tietovisan. Sain kaikki oikein ja 994 pistettä. Nähtävästi testissä mitataan myös aikaa, sillä ensimmäisellä kerralla sain 967 pistettä, jolloin myös sain kaikki vastaukset oikein. Nyt halusin vastaukset taas näkyviin, joten tein testin uudestaan.

Olen paljolti samaa mieltä Painonhallintatalon testin kanssa. Rauhallinen syömistilanne auttaa tunnistamaan kylläisyyttä ja kasvikset ovat monella tapaa terveellisiä. Vähän hassua on, että tässä tietovisassa saa pisteitä nopeudesta, kun kuitenkin rauhallisuus on monessa suhteessa tärkeää hoikistumisessa.

Katsoin eilen Ylen aamutelevisiosta Patrick Borgin haastattelua, jossa hän toi esiin intuitiivisen syömisen. Minusta se oli kyllä hieman epämääräistä, ja uskon, että moni laihduttaja kaipaa selkeämpiä ohjeita.

Ajattelen nyt niin, että lääketiede voi tarjota ”kovia menetelmiä” kuten laihdutusleikkaus ja lääkehoito. Toisaalta ”pehmeämpi” tapa laihtua voi olla hyvin epämääräiseltä. Lisäksi hämmentämässä ovat ne lukuisat ohjeet, mitä iltapäivä- ja naistenlehdet pursuavat sekä lukuisat enemmän tai vähemmän totta olevat omakohtaiset kertomukset.

Edelleen katson, että tärkeimmät ohjeet ovat

  • juo riittävästi vettä
  • syö päivässä 500 g kasviksia
  • syö 5 kertaa päivässä
  • löydä mukava tapa liikkua

Pohdiskelen mielessäni ulottuvuutta muutokset/oppiminen. Ikävimmillään vaaditaan laihtujalta valtavaa muutosta hetkessä, mikä vastaisi, että joku oppisi latinan kielen varttitunnissa. Ei se vain mene niin.

Kaikki mitä kitudieeteillä oppii on vain, että syö liikaa ja välittämättä omasta kylläisyyden tunteesta. Ensin ei välitetä nälästä ja kun paino alkaa nousta, niin ei välitetä kylläisyyden tunteesta.

Toisaalta sen minkä oppii niin siitä voi myös oppia pois. Poisoppiminen on vain niin pahuksen paljon hitaampaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.