Hyvä kupla

Syksyn aikana on noussut esiin, että miten levätä kun väsyttää. Aikaa kyllä olisi ollut, mutta ei ole ollut vääntöä. Monasti kotiin palatessa väsyttää sen verran, että mitään ajattelua vaativaa tekemistä ei halua tehdä, eikä mikään ruumiillinen työ houkuta.

Yllättäen muutama ratkaisu ilmaantui kolmisen viikkoa sitten käymässäni yhden päivän retriitissä. Siellä ajattelin, että olen kuin isossa hyvässä kuplassa, jonka ulkopuolelle olen työntänyt tilapäisesti kaikki arjen ongelmat. Tajusin silloin, että jos retriitti oli iso kupla, niin arkeen voisin laittaa pienempiä kuplia.

Olen intoutunut pitämään hiljaisia hetkiä iltaisin kotiin palattuani, ja liikuntalokistani näin, että olen pitänyt niitä yhdeksän kertaa retriitin jälkeen. En tiedä, ovatko ne mietiskelyä, hiljentymistä vai puhdasta laiskottelua, mutta mitä väliä sillä on. Olen jopa nukahtanut kesken ”kuplani”, joka on kestänyt 7-40 minuuttia.

Saamani perusohje on yksinkertainen, eli että yritetään saada analyyttinen mieli hiljenemään miettimällä jotain lausetta. Se lause voi olla vain ”yksi, kaksi, kolme” tai aivan mikä itseä kiinnostaa. Olen itse käyttänyt hyvin vanhaa ja uskonnollista lausetta.

Kyllä, aiemmin syksyllä pohdin postauksessani Auttaisikohan rentoutumaan? sivustoon http://oivamieli.fi/ tutustumista, mutta enpä saanut aikaiseksi. Silloin ne ohjeet tuntuivat liian haasteellisilta aloittaa.

Olen myös alkanut aktiivisemmin harrastaa taijia retriitin jälkeen. Taiji on siis se ”kiinalainen aamuvoimistelu”, jota voi nähdä erityisesti iäkkäiden naisten harrastavan Pekingin puistoissa, tai ainakin näin 1991 siellä käydessäni.

Taiji kuuluu liikuntaperheeseen, josta kiinalaiset käyttävät nimeä ”wushu” ja länsimaalaiset ”kung fu”. Ja kyllä, ne kauniin rauhalliset liikkeet, joita tehdään aamuauringon kultaisessa valossa, ovat itse asiassa taisteluliikkeitä kuten ”torju apina” tai ”lyö vastustajaa nyrkeillä korville”.

Opettelin viime vuosituhannella jopa neljä erilaista sarjaa, mutta vuosien saatossa ne ovat unohtuneet. Pisimpään säilyi Peking-sarja, joka on niistä helpoin. Muutama vuosi sitten kokeilin uudestaan Peking-sarjaa, ja se oli pilkkoutunut kolmeen osaan. Onneksi löysin kirjasta yhdistävät liikkeet, ja aloin harjoitella uudestaan melko epäsäännöllisesti.

Nyt olen lähes kolmen viikon aikana tehnyt 17 kertaa taiji-liikesarjan, eli lähes joka aamu. Liikesarjan tekemiseen suositellaan käytettävän 5-7 minuuttia, ja olen mitannut aikaa. Tajusin tänään hupaisana yksityiskohtana, että yleensä ajanottoa käytetään, jotta saadaan aika lyhenemään. Minä yritän saada viiden minuutin sarjan venymään yli kuuden minuutin, ja muutaman kerran olen onnistunut.

Onneksi olen opetellut taiji-liikesarjan aikoinaan, sillä minusta taijia oli vaikea mutta kiintoisaa oppia. En todellakaan yrittäisi opetella tätä Peking-liikesarjaa väsyneenä, mutta nyt voin aamuisin lempeästi herätellä kehoni ja mieleni.

Mietiskely, hiljentyminen, saunominen ja taiji ovat esimerkkejä tavasta luoda hyvä kupla ympärilleen. Arjen pulmat ja haasteet voi hetkeksi työntää sen kuplan ulkopuolelle. Virkistäytymiseen ei tarvita ahmimista, vaan selvästikin on muita menetelmiä olemassa. Levon jälkeen jaksaa hoitaa asioita kuntoon.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.