Samaa mieltä

Katselin ylen painonhallintasivua , ja huomasin, etten ollutkaan lukenut syyskuun artikkelia Ääripäät pois painonhallinnasta. Siinä lääketieteen tohtori Harri Helajärvi esittää ajatuksiaan lihavuuden hoidosta, ja kerrankin nyökkäilin koko artikkelin lukemisen ajan.

Ihan jutun alussa on ”Syöminen vapauttaa aivoissa endorfiineja. Se saa aikaan kylläisyyden ja mielihyvän tuntemuksia. Toistuva ylensyöminen voi kuitenkin lamaannuttaa hormonijärjestelmää ja edesauttaa lihomista.”

Tuntuu niin tutulle. Terve syöminen antaa miellyttävän tunteen, mutta valitettavasti ahmiessa tunne kylläisyydestä katoaa.

Jutussa myös esiteltiin hyvän painonhallitsijan kolme peruspiirrettä

  1. syö kunnon aamiaisen
  2. syö tasaisesti pitkin päivää
  3. suhtautuu ruokaan rennosti

Minulle termi ”painonhallitsija” antaa aika kuninkaallisen olon, mutta kyllähän sitä on oman elämänsä pieni sankari onnistuessaan painonhallinnassa.

Tuntuu että olen päässyt aika pitkälle näiden kolmen piirteen suhteen. Aamiaisen olen aina syönyt, mutta joskus on unohtunut syödä tasaisesti pitkin päivää. Lähes aina ehdin lounaalle, ja niitä muutamaa poikkeusta varten minulla on varrasleipää työpöydän lokerossa.

Tuo sopivan rento suhtautuminen herkkuihin on missä olen erityisesti samaa mieltä. Aiemmin en todellakaan ole suhtautunut ruokaan rennosti, mutta nykyään sekin sujuu aiempaa paremmin. Ei kannata jättää jotain tarjolla olevaa herkkua väliin, jos se sitten jää vain pyörimään mielessä. Kielletyn hedelmän houkutus on vahva. Toki aina ei kannata syödä kaikkea tarjolla olevaa, varsinkin jos jokin ei juuri sillä hetkellä houkuta.

Jutussa varoitetaan ylilyönneistä, ja siinä olen taaskin samaa mieltä. Ihan viime kuulta muistan, miten harmitti, kun paino oli noussut. Kyllä mielessä häivähti, että nyt aloitan kunnon kuurin. Onneksi pitäydyin kohtuudessa, ja nyt oli paino pudonnut. Toki auttamassa on tämä vähän hassu siivousprojekti. Tunnen itseni lähes kotirouvaksi, ja todellakin arvostan kotirouvien työtä. Ystäväni Tarjan mukaan harva kotirouva kuitenkaan merkitsee Excel-talukkoon siivottavat kohteet.

Yllä olevassa kuvassa on hiljattain syömäni ilta-ateria. Lautasella on kukkakaali-parsakaali-gratiinia sekä raakoja tomaatteja, porkkana ja pätkä kesäkurpitsaa. Lisäksi kaksi leipomaani sämpylää ja lasillinen vedellä ohennettua piimää.

Tuon gratiinin kanssa kävi sen verran hassusti, että luulin tekeväni juustokastikkeen vehnäjauhopohjalle, mutta purkissa olikin mannaryynejä. Eivät ne kyllä mitenkään makua ole haitanneet. Sämpylät olen leiponut ne ilman suolaa, ja minulle ne maistuvat oikein hyvin. Juustossa kuitenkin on suolaa mukana.

Arvelen myös, että tämä ilta-ateria on kohtuullisen terveellinen. Voi olla, että gratiinissa on liikaa rasvaa, mutta toisaalta varmaan kasvispitoisuus tasoittaa. Siltikään kaikki ateriani eivät ole näin terveellisiä, sillä muutoin en pysyisi näin lihavana.

 

 

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.