Kotikuntoilua

Viikonloppuna siivosin vaatekaappeja, jotka sisältävät myös liinavaatteita ja parvekekalusteiden pehmusteita. Kerran vuoteen on hyvä käydä kaappeja läpi, ja minulle tämä oli myös mielekästä ja omalle kuntotasolleni sopivaa kuntoilua.

Lyhyyteni takia jouduin nousemaan vanhoille remonttitikkaille, että sain ylimmät hyllyt imuroitua ja pyyhittyä. Minulla syke nousi, kun otin ylähyllyiltä tavaraa, ja pikkaisen liikaa oli tuo 20 sentin tikkaiden nousukorkeus. Keväällä kiukutellut oikea polvi ei ollut millänsäkään, mutta vasen vähän vingahteli. Eipä kuitenkaan seuraavina päivinä eikä edes öisin ollut kipuja, joten ei liikunta liikaa ollut.

Kaappeja peratessa löysin yhden hammastahnanäytteen, joka on mukava ottaa matkalle mukaan pienen kokonsa vuoksi. Löysin myös leveän vaateripustimen, johon saan jouluverhokapat näppärästi. Lisäksi heittelin vaatekeräykseen menevään pussiin vanhoja ja epämieluisia vaatteita.

Oli myös mukava löytää urheilutakki kokoa M, jonka muutama vuosi sitten ostin loppuunmyynnistä hyvin edullisesti. Käytän nyt samankaltaista takkia kokoa L, joka on reilusti mitoitettu. Arvelen että kun saisin tuollaisen nelisen kiloa pudotettua, niin M-koon takin alle mahtuisi tarvittaessa lämmintä. Ihan vielä en viitsi takkia ottaa käyttöön.

Kotona kuntoiluun liittyviä hyviä puolia on esimerkiksi, että sää ei haittaa, mitään erityisiä välineitä ei tarvita ja kuntoilun määrän voi säätä itselle sopivaksi. Toki sohva voi houkuttaa liian aikaisessa vaiheessa, mutta silloin pitää miettiä itselle sopivan kokoinen tavoite.

Siivoilua ja kotona puuhastelua ei yleensä mainita kuntoilumenetelminä, eikä siivoaminen riitä kuntoiluksi todella hyväkuntoiselle. Oma kuntotasoni kuitenkin voisi kansakouluarvosanana olla kuutosen luokkaan, joten tässä vaiheessa siivoamisprojektit tarjoavat riittävästi haastetta.

Harvoin nostetaan esiin mitä kunnon kohottaminen vaatii eri kuntotasoilla, ja turhan usein annetaan ymmärtää, että rääkki on ainoa tapa kohottaa kuntoa.

Aivan varmasti jos huippu-urheilija haluaa nostaa kuntonsa kansakouluarvosanasta 10 arvosanaan 10+, niin se vaatii valtavasti aikaa sekä työtä ja jopa rääkkiä. Väitän että tällaisen tavallisen pulliaisen kuntoiluksi riittää aika vaatimatonkin ja vähäinen liikunta, kunhan sitä vain tekee säännöllisesti. Lisäksi kunto nousee jo muutamassa kuukaudessa.

Olen aivan varma, että jos harrastelen vastaavia siivousprojekteja sekä käyn vaikka puolukassa muutaman kerran, niin kuntoni nousee. Tämä tuntuu nyt kuntokuureihin verrattuna vain paljon miellyttävämmällä ja mielekkäämmällä tavalta liikkua. Lisäksi näin toimien koen liikunnan iloa.

  • Kävin tänä aamuna vaa’alla, ja painoin alusvaatteisillani 82,1 kg, joka vastaisi 82,7 kg painoa farkut jalassa. Olen lihonnut 900 g viime kuusta. Harmi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.