Täyttömäen rappuset

Pyörittelen mielessäni edelleen ajatusta, että miten muuttaa mieltymyksiään. Kun mieltymykset muuttuisivat, niin toimintatapa muuttuisi hiljalleen ja pysyvästi.

Hoikistumista varmistaisi, jos saisi kehitettyä mieltymyksen liikkumiseen, mikä voi olla alkuun hyvin vaatimatontakin. Aikoinaan nousin sohvalta ensin muutamalla mainostauolla, ja sitten useimmilla mainostauoilla. Yhdellä mainostauolla hain lasillisen vettä keittiöstä, ja seuraavalla mainostauolla vein saman lasin tiskikoneeseen. Nykyäänkin koetan nousta sohvalta ja liikkua hetken mainostauoilla. Kun kukaan ei ole katsomassa, niin voin tehdä hassujakin tanssiliikkeitä.

Nyttemmin on tullut tehtyä muutakin pientä. Olen käynyt uimassa, ja uusi uimapuku toimi hyvin. Sunnuntaina kävimme veljeni kanssa Malminkartanon täyttömäen huipulla. Tuollainen yhden kerran rappusten nousu ei nyt riitä liikunnaksi kuin päiväksi tai pariksi, mutta se oli kuitenkin monella tapaa mukava tapa liikkua.

Oli kiva jutella veljen kanssa, ja taas oli mukava havaita, että rappusten nousu sujui astetta kevyemmin. Kyllä edelleen molemmilla lepotasanteilla piti huohotella, mutta silti pääsin rappuset ylös. Lisäksi kun keväällä kiusasi nivelrikko, niin nyt pystyin kävelemään rappuset ilman kipuja, eikä sen jälkeenkään ole ollut kipuja.

Rappusten nousukorkeus vaihtelee, mutta suurinkin taisi jäädä alle 15 sentin. Rappusia on kaikkiaan 426 kappaletta, ja aina 50 rappusen välein on pieni metallilaatta kertomassa, monennellako rappusella on. Kaikkiaan kivuttavaa on kuutisenkymmentä metriä.

Näitä samaisia rappusia kirmaavat monenlaiset atleetit, ja kaukanahan minun kuntoni sellaisesta on. Oma tavoitteeni on paljon vaatimattomampi. Juuri nyt ajattelen, että olisi hienoa jaksaa poimia mustikoita kolme tuntia lähes yhteen menoon ensi syksynä 2018.

Miellyttävä liikuntatuokio houkuttaa liikkumaan uudemmankin kerran. On myös mukava saada tunne siitä, että onnistuu saavuttamaan tavoitteensa. Jos liikkumisesta saa elämyksen, kuten mäen päällä avautuvasta maisemista, niin kyllähän se kannustaa liikkumaan.

Tuntuu että on monia pieniä asioita, jotka mahdollistavat mieltymyksen liikuntaan. Nyt ajattelen, että pohjana on pakottomuus ja omaan suoritustasoon sopiva tavoite, ja saavutuksena on liikunnan ilo.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.