Pieniä omia askeleita

Näin tänään tekstitelevisiossa uutisen ”Hidaskin ruokavalion muutos auttaa”, joka oli myös julkaistu Duodecimin sivulla otsikolla ”Ruokavaliota ei tarvitse remontoida kerralla”.

Tässä suoraa lainausta: ”Terveellisen ruokavalion hyödyt saa, vaikka ruokavaliotaan ei pistäisi kuntoon kertarysäyksellä. Myös vähitellen vuosien varrella tehdyt muutokset kannattavat, tuore tutkimus osoittaa.[]

Kaikkein suurin vaikutus oli täysjyväviljojen, hedelmien ja kasvisten sekä kalan ja omega-3-rasvahappojen syönnillä. Riski menehtyä pieneni jo vähäisillä muutoksilla kuten lihansyönnin vähentämisellä ja pähkinöiden syönnin lisäämisellä. Samoin vaikutuksia nähtiin osallistujilla, jotka söivät epäterveellisesti tutkimuksen alkaessa, mutta pikkuhiljaa omaksuivat terveellisiä piirteitä ruokavalioonsa seurannan aikana.”

Aloin miettiä, että mitä noista noudatan. Veikkaisin ruokavalioni kouluarvosanana olevan kahdeksikon luokkaa.

Täysjyväviljaa syön kaurapuurossa ja jonkin verran ruisleipänä. En aivan pysyttele täysviljoissa, sillä hiljattain ostin tortilloja, ja nyt olen muutaman kerran herkutellut baklavalla eli kreikkalaisella pikkuleivoksella.

Kasviksia syön aika paljon, ja veikkaisin, että niistä tulee lähelle puoli kiloa päivässä. Hedelmiä syön vähemmän, mutta esimerkiksi tänä aamuna söin nektariinin.

Kalaa syön varmasti parikin kertaa viikossa. Joskus ostan lohta savustettuna tai graavattuna, ehkä pari kertaa kuussa syön sushia ja tulihan tänä kesänä syötyä myös aivan ihania muikkuja Savossa liikkuessani.

Omega-3-rasvahappoja saan yleensä talvisin kalanmaksaöljyä ja kesäisin kalaöljykapseleita. Lisäksi käytän rapsiöljyä ruoanlaitossa ja lirautan sitä myös puuron päälle.

Lihaa arvelen syöväni korkeintaan puolisen kiloa viikossa, joten se ei ole ongelma. Jonain viikkoina saatan syödä nopeasti jonkin keittokinkkupaketillisen, mutta tällä hetkellä jääkaapissa on vain härkistä ja tofua. Ihan kasvissyöjäksi en kyllä ala, sillä pidän lihan mausta, mutta makkaraa syön lähinnä grillattuna.

Pähkinöitä syön kolmisenkymmentä grammaa päivässä, joten se on kyllä kunnossa.

Selvästi siis syön elimistölle tärkeitä ravintoaineita, mutta lisäksi syön myös ajoittain makeaa. Lisäksi taidan syödä tasaisesti liikaa. Olen jotenkin tottunut isoihin ruokamääriin, ja tuntuu oudolta syödä pieniä annoksia. Ehkä voisin pikku hiljaa pienentää ainakin iltapuolen aterioita.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.