Liikuntani nyt

Tuntuu hyvälle, että polveni on parantunut niin, että pystyn kävelemään jo kilometrejä. Kotimaanreissulla pystyin kävelemään reilu pari kilometriä laiturille, ja saman matkan parin tunnin päästä takaisin. Viime sunnuntaina pystyin kävelemään perinteisen reilun neljän kilometrin lenkin, mitä en ollut pystynyt tai uskaltanut kävellä sitten maaliskuun.

Tuntuu todella hyvälle, että nyt on taas jakso, että nivelrikko ei rajoita elämääni. Joitain asioita en voi tehdä, sillä esimerkiksi juoksulenkit voisivat ärsyttää polvia enkä koskaan voi ajatella juoksevani maratonia. Mutta pystyn toimimaan normaalisti, tekemään töitä ja kuntoilemaan esimerkiksi pyöräilemällä. Toivottavasti tämä hyvä jakso on pitkä, vaikka kymmenen vuotta tästä eteenpäin.

Yllättävän paljon saan nyt liikuntaa siivoamisesta, sillä sadepäivinä on ollut hyvä perata ja jynssätä perusteellisesti. Liikunta on vieläpä monipuolista, sillä isojen esineiden raahaaminen kasvattaa käsivoimia, moneen kohtaan joutuu kurkottelemaan ja lavuaarikaapin alta pyyhkiminen pakottaa kyykistelemään. Hengästyn usein siivotessani, ja tajuan, että minulla olisi kyllä vara parantaa kuntoani.

Pitkään harrastin liikuntaa suunnitelmallisesti neljä kertaa viikossa, mistä tein merkinnät ns. liikuntalokiini. Olin merkinnyt liikuntalokiini käytettyäni lähinnä käsivoimia lisäävää kuntoilulaitetta puolisen tuntia tai venyteltyäni. Viime talvena hartiaongelmien takia jouduin jättämään kuntoilulaitteen käytön väliin, ja tein vain fysioterapeutin antamia liikkeitä, jotka kyllä selvästi auttoivat. Tuntuupas nyt muuten todella hyvälle, sillä hartioihin eikä polviin koske.

Näin kesällä tulee liikuttua aivan huomaamattaan, ja edessä on vielä erilaiset marjojen poimimiset. Ehkä ensi viikolla poimin ja pakastan pienen määrän mansikkaa, ja sitten kypsymisen tahdissa mustaviinimarjaa, vadelmaa ja pensasmustikkaa. Suunnitelmissa on myös reissuja mustikan- ja puolukan poimimiseksi. Eihän noista paljoa liikuntaa saa, mutta muutamana päivänä varmasti osaltaan parantavat kuntoa.

Elokuun loppupuolella voisin alkaa taas liikkua suunnitelmallisesti, ja itse koen, että neljä kertaa viikossa riittää pitämään yllä kuntoa. Saatan alkaa käyttää kuntoilulaitetta kotona, sillä käsivoimia on hyvä olla. Ehkä alan taas harrastaa vatsatanssia, koska jätin sen kesken viime syksynä hartiaongelmien takia. Syksyllä tanssissa piti nostaa kädet yläs, mutta fysioterapeuttini suositti, että välttäisin käsien nostamista ylös. Nyt olisin taas kunnossa jatkamaan. Lisäksi kävelylenkkejä voisin tehdä vähän enemmänkin.

Liikutaan ja nautitaan kesästä monin tavoin!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.