Pohdintaa hoikistumisesta

Eilen kirjaston poistohyllystä sattui käteen taas yksi laihdutuskirja, jonka kanssa samaa mieltä olen osassa asioita. Myös minun mielestä kannattaa syödä säännöllisesti ja runsaasti vihanneksia, juoda riittävästi vettä ja nauttia hyvistä mauista. Mutta kun kirjassa esiteltiin ”ihmepurjokeitto” eli viikonlopun aikana syödään vain keitetyt purjot ja juodaan niiden keitettä, aloin vierastaa teosta.

Tuo purjokeitto ei kerta kaikkiaan sovi minulle. Voihan se toimia, jos jollain on vain pari kiloa liikaa. Mutta minulla on edelleen yli parikymmentä ylimääräistä kiloa, niin en todellakaan moista kokeile. Tiedän tasan tarkkaan, että jos yritän tuollaista kitudieettiä, niin kohta ahmin entistä enemmän.

Hoikistumiseen siis on olemassa lukemattomia menetelmiä ja dieeteissä löytyy. Haluan kuitenkin laajentaa aihetta, sillä dieetti tarkoittaa ruokavaliota, mutta mielestäni kyse on laajemmasta tavasta toimia. Jos ihmisen ainoa ilo on ahmia, niin silloin on kyllä vaikea laihtua.

Olen alkanut miettiä, että ainakin kolmen asian suhteen hoikistumismenetelmät voidaan erotella toisistaan:

Tulosten pysyvyys: Mikään ei ole niin ärsyttävää kuin että on ensin kovalla työllä saanut painonsa putoamaan, mutta paino nouseekin takaisin. Joten hyvä menetelmä on sellainen, että kun kilot karisevat, niin ne myös pysyvät poissa.

Muutoksen määrä: Jos sohvaperuna haluaa himokuntoilijaksi tai lihansyöjä raakaravinnon syöjäksi, joutuvat he tekemään isoja muutoksia. Muutokset ovat varmasti terveellisiä, mutta elämän muiden asioiden ohella harvalla riittää energiaa opetella paljon ja laajoja uusia asioita. Eikä ainakaan se tapahdu nopeasti.

Stressinsieto: Väistämättä elämässä tulee vastatuulta ja ylämäkeä, jolloin mitään hankalasti toteutettavaa menetelmää ei vain jaksa noudattaa. Mitä pahempi myräkkä riehuu omassa elämässä, sitä herkemmin napsahtavat irti huonosti opitut ja sisäistetyt tavat kuin kuivat oksat.

Kirjoitusta aloittaessa ajattelin myös miellyttävyyttä, mutta oikeastaan muutoksen palastelu sopivan kokoisiksi tavoitteiksi tekee asiasta miellyttävän. Ihmiset pitävät turvallisuudesta, mutta kaipaavat pientä jännitystä. Pieni liikunta tuntuu hyvälle, mutta rääkki herättää vastenmielisyyden.

Lisäksi läski on periaatteessa itseään tuhoavaa ainetta, sillä isomman massan kantamiseen tarvitaan enemmän energiaa. Oikeaan suuntaan tehty pysyvä ja pienikin muutos saa vähitellen painon tippumaan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.