Kauniita unia

Joskus sitä hämmästyy, miten hankalana pitämäänsä asiaan voi löytyä yksinkertainen ratkaisu.

Makuuhuoneessani oli alun perin sälekaihtimet, mutta ne eivät riittäneet turhan lähellä olevan katulampun paisteen himmentämiseen. Hankin sitten pellavaverhot, mutta edelleenkin ulkotilojen valot häiritsivät.

Laitatutin pellavaverhojen taakse pimennysverhot, mutta eivät ne vieläkään pimentäneet riittävästi. Valoa tulvi paitsi verhojen sivusta myös verhokapan yläpuolelta. Lisäksi huomasin, että vaikka saisin makuuhuoneen pimennettyä, niin olohuoneesta tulisi valoa. Toki liukuoven voisi vetää kiinni, mutta tuntuu jotenkin turhan isolta operaatiolta. Tai sitten olohuoneen sälekaihdin-verhoyhdistelmään olisi vielä pitänyt lisätä pimennysverhot.

Sunnuntaina Sirkan kanssa jutellessa tuli esiin, miten päivä on pidentynyt ja valoisuuden lisääntyminen voi häiritä yöunta. Sirkka esitti, että ehkä silmälaput voisivat auttaa, mutta mietti, että mitenköhän niihin tottuisi. Arvelin, että ehkä muutama yö voisi mennä totutellessa, mutta varmasti kannattaisi kokeilla.

Muistin, että olen ostanut vuosia sitten silmälaput matkoja varten, mutta enpä juuri ole käyttänyt. Enkä todellakaan ole kiiltävän perään, mutta nämä bling-bling-silmälaput tuntuivat vain niin hauskoille.

Nyt olen kahtena yönä nukkunut näitä silmälappuja käyttäen, ja taidan jatkaa. Tuntuu että nukun syvemmin ja paremmin, kun saan nukkua ”pimeässä”. Toisaalta taas yöllä herätessä ei saa äkkiä ”valot päälle” kun vain poistaa silmälaput.

Sen tiedän, että hyvä yöuni vähentää halua syödä liikaa. Käsittääkseni liikunnankin arvellaan vähentävän syömishimoa siksi, että seuraavana yönä nukuttaa paremmin. Lisäksi minulla on mielikuva, että valoisassa nukkuminen saattaa lisätä joitain terveyshaittoja.

Otan käyttöön jokaisen pikkuisenkin jutun, joka vähentää halua syödä liikaa. Tämä tuntuu hyvältä juuri nyt.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.