Alipalautunut ahmii

Taas oli Ylen sivuilla hyvä artikkeli Kärsitkö sinäkin [] alipalautumisesta?..  , missä kerrotaan työuupumuksen oireista ja väsymyksen fysiologiasta. Tämän artikkelin mielestäni upein asia on, että siinä ei syytellä makean ahmimisesta, vaan nostetaan esiin stressiperäinen syöminen. Alipalautunut herkästi ahmii.

Hienoa on myös se järjestys, miten asioita ehdotetaan korjattavaksi. Ensin pitää rentoutua ja välttää tekemästä töitä iltaisin, jotta unen laatu paranee. Vasta sen jälkeen tarkastetaan, että syö säännöllisesti ja ravitsevasti.

Työ imee välillä niin mukanaan, että on muka vaikea pitää taukoja. Taukojen pitämisen opettelustani kertoo numeroihin turhankin keskittynyt postaus Pientä palautumista. Kuitenkin ymmärrän, että jaksan paremmin ja teen fiksummin töitä, kunhan pidän taukoja.

huoahtamisesta lomailuun

Nykyään pidän lyhyen tauon eli huoahdan hetkeksi katsoen ikkunasta ulos, tai teen jonkin pikku askareen, kuten käyn pesemässä lukulasit.  Tehtävien välissä kannattaa pitää selkeät tauot ja haastavan tehtävän jälkeen pidän kunnon tauon. Työpaikalla ei ollut sopivia sohvia makoiluun, mutta nyt kun olen etätöissä, niin voin muutamaksi minuutiksi heittäytyä sohvalle ja katsoa puissa pyrähteleviä lintuja.

Tietenkin työssä on välillä vaativampia aikoja, ja tänä syksynä minäkin olen yhtenä lauantaina tehnyt töitä sekä muutamana yönä nukkunut huonosti. Toisaalta koetan muistaa, että ”virkeänä vartissa, mutta väsyneenä viidessä tunnissa”. Kun vain saa pysähdyttyä, niin todennäköisemmin palautuu, jolloin saa tehtyä töitä stressaamatta ja fiksummin.

Olen pohtinut aiemminkin stressiä, jossa tekstissä kuvaan ”räpeltämistä” eli aloitetaan monta eri asiaa, mutta mitään ei saada valmiiksi. Kuitenkin väitetään, että keskeneräiset työt rasittavat eniten. Keväällä Kanbanista lukiessani löytyi monta kiintoisaa ajatusta, ja seuraavaa olen koettanut noudattaa:

Lopeta aloittaminen, ja aloita lopettaminen.

Olen myös kirjoittanut postauksen Mikä auttaa jaksamaan?, ja samat asiat ovat edelleen ajankohtaisia. Nyt vain lisäsin muutaman kohdan.

  • perusjutut
  • mukavat asiat
  • tauot ja vaihtelu
  • hidastaminen ja hiljentyminen
  • palastelu ja pilotointi
  • priorisointi
  • EI-sana
  • haastavien tehtävin hoitaminen
  • onnistuminen

Tuohon listaan lisäsin ensinnäkin haastavien tehtävien hoitaminen, mitkä yleensä kannattaa hoitaa pois pikaisesti, mutta toisaalta väsyneenä ei kannata tehdä isoja päätöksiä.  Näin aamuvirkkuna olen hyötynyt lauseesta ”syö sammakko aamulla”, eli hoidan lievästi vastenmieliset tehtävät heti aamulla pois.

Toinen tärkeä asia on priorisointi. Kaikkea ei kerta kaikkiaan ehdi tehdä, joten pitäisi keskittyä tärkeimpiin. Jotta pystyisi huomaamaan tärkeimmän, pitäisi olla vähintäänkin kohtuullisen virkeä.

Terveysalan ammattilaisten toivoisin kysyvän palautumisesta nähdessään lihavan potilaan. Makean syönti ja ahmiminen ovat oireita väsymyksestä, johon oikeasti auttaisi kunnollinen palautuminen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.