Vesittäminen ajatusleikkinä

Olisi hienoa, jos aina söisi terveellisesti, mitä yllä olevassa kuvassa olevat vadelmat edustavat. Vadelmien energiatiheys on matala, joten vadelmia pitäisi syödä todella paljon, että ne lihottaisivat. Kohtuullisena energiatiheytenä voi pitää esimerkiksi makaronilaatikkoa, mikä ei varsinainen terveysruoka ole, mutta ihan arkiruokana käy.

Valitettavasti lihavana ajoittain törmää tilanteeseen, että se huonompi versio itsestä on käynyt kaupassa ja ostanut vaikka suklaata, jonka huomaamattaan on syönyt. Tällaista tilannetta varten kehitin huvikseni kaavat, jotta energiatiheyden saisi samaksi kuin vaikka sitä makaronilaatikkoa syödessä.

Lisäksi ”vesittää” tarkoittaa paitsi vedellä peittämistä myös laimentamista, mikä sopii erinomaisesti tähän. Alla esitän keksimieni kaavojen johtaminen, mutta ensin muutama käytännön esimerkki.

Ensinnäkin paljonko pitäisi 50 g suklaan jälkeen juoda vettä desilitroina, jotta päääsisi makaronilaatikon ”energiaväljyyteen”?

kaava vesimäärän laskemiseksi, että energiatiheys säilyy hyväksyttävänä

Maapähkinöiden tai suklaan energiatiheys on noin 550 kcal tai 2300 kJ/100 g, ja makaronilaatikon energiatiheys on noin 150 kcal tai 600 kJ/100 g.

Jos syö 50 g eli 0,5 * 100 g suklaata, niin vettä pitäisi juoda 0,5 *((2300/600)-1)= 1,4 dl. Jos innostuisi syömään 200 g suklaata, niin vettä pitäisi juoda yli puoli litraa saman energiatiheyden saavuttamiseksi.

Toiseksi paljonko pitäisi syödä esimerkiksi vadelmia 50 g suklaan syömisen jälkeen taas sen makaronilaatikon ”energiaväljyyden” saavuttamiseen?

tarvittava kevyemmän ruoan määrä, jotta energiatiheys säilyy sopivana

Vadelmien energiatiheys on noin 50 kcal tai 200 kJ/100 g. Samalle 50 g suklaamäärälle voidaan laskea, paljonko pitäisi syödä esimerkiksi vadelmia, jotta pääsee samaan ”energiaväljyyteen” seuraavasti:

0,5 *((2300-600)/(600-200))= 2,13 eli reilut 200 g tai 4 dl vadelmia. Kokonaisen 200 g suklaalevyn jälkeen pitäisi syödä 850 g tai 1,7 litraa vadelmia, mikä luultavasti monelta jää syömättä.

En ole näin tarkkaan aikoinaan mitannut veden määrää, mutta muistan kyllä, miten veden juominen vähensi haluani syödä makeaa. Lisäksi on hyvä syödä runsaasti kasvikunnan tuotteita. Tärkeäähän on se, että mahdollisimman pian ns. repsahduksen jälkeen palaa arkirytmiin.säännöllinen kunnollisen ruoan syöminen saa haluamaan kunnollista ruokaa

Alla kaavojen johtaminen:

ps. Kävin vaa’alla keskiviikkona 5.8., ja vertailukelpoinen painoni on 79,1 kg. Muun mukana vatsatauti oli tiputtanut 1,3 kg heinäkuun punnituksesta, ja ainakin tammikuisen taudin jälkeen paino pysyi poissa. Olen vuosien 2013-2020 painohistorian kevyimmilläni, ja toivon pääseväni alle 77 kg, joka on ollut tämän vuosituhannen matalimmaksi arvelemani arvo.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.