Perinteisen mallin puutteita

perinteinen malli korostaa suunnitelmallista ruokavaliota ja liikuntaa, ja epäonnistuminen johtuu "itsekurin " puutteestaPerinteinen ajatus laihtumisesta lienee karuimmillaan jotain tällaista. Kuvassa siis vasemmalle osoittavat asiat hidastavat tai estävät laihtumista, mutta oikealle osoittavat asiat edistävät laihtumista. Laihtujan siis pitäisi noudattaa tarkkaa ruokavaliota ja liikkua suunnitelmallisesti, mutta jos ei laihdu, niin se johtuu ”itsekurin” puutteesta.

Ensimmäinen kysymys on, että onko ruokavalion ja liikunnan suunnitelmien takana asiantuntemusta. Media pursuaa kaikenkarvaisia dieettiohjeita, ja parhaimmillaan ruokavaliossa ei ole suuria puutteita. Laihtuja tarvitsee valtavan määrän erilaisia ravintoaineita, mutta saako varmasti kaiken tarvittavan, jos gramman tarkkuudella määritellään, mitä saa syödä? Pahoin pelkään, että kaikki median esittämät dieetit eivät sisällä kaikkea tarvittavaa.

Toisena ongelmana on, että ihmiset ovat erilaisia. Vaikka 80-kiloiselle riittäisi x grammaa jotain ruokaa, niin onko se sopiva määrä 120-kiloiselle tai 60-kiloiselle? Tai onko ruoassa riittävästi rautaa hedelmällisyysikäiselle naiselle?

Hassuja tilanteita tulee, jos ruokavaliota noudattaa ”lahkolaisen” tarkasti. Muistan vieläkin kun raejuustoa myytiin 200 g purkeissa, mutta aikoinaan noudattamani ohjeet oli saatu Yhdysvalloista, joten raejuustoa sai syödä 175 grammaa. Tai jos salaattiin pitäisi olla tomaattia, mutta jääkaapissa onkin vain paprikaa?

Liikunnassa on omat muotinsa, mutta kaikki me emme pidä kahvakuulasta tai kuntosaleista. Lisäksi liikuntamäärät on saatettu suunnitella paljon hyväkuntoisemman mukaan. Enkä ymmärrä, miksi liikunnan pitää olla niin säänneltyä, kun jumppaliikkeistäkin riittää tekstiä vaikka kuinka paljon tyyliin ”älä tee näin, muista tehdä noin”.

Jos ei jakseta täsmälleen noudattaa mahdollisesti aivan toisenlaiselle henkilölle suunniteltuja ohjeita, niin ongelma tulkitaan ”itsekurin” puutteeksi. Pahimmillaan kuvitellaan, että ”itsekuria” ei ole eikä mitään muka ole tehtävissä. Lamautuu ja lopettaa kaiken yrittämisen.

Tuntuu järkevämmältä jakaa haasteet pienempiin paloihin, ja yrittää muuttaa näistä asioista sen, mitä voi. Alla oleva on jotain siihen suuntaan, mikä voisi olla oma kaavioni.

Laihtumista edistävät terve kylläisyys, sujuva arki ja aktiivisuus, mutta hidastavat tunnesyöminen, stressi ja moskaruoan mieluisuus

Olen varma, että terve kylläisyys, sujuva arki ja kaikenlainen aktiivisuus suurentavat todennäköisyyttä päästä pienempään painoon. Toisaalta tunnesyöminen, stressi ja moskaruoan mieluisuus hidastavat laihtumista. Moskaruoalla tarkoitan paljon rasvaa mutta vähän ravintoaineita sisältävää ruokaa, josta lisää ensi kerralla.

Minuun teki vaikutuksen Sapolskyn kirja, ja varmasti stressi on aikoinaan omalla kohdallani vaikuttanut lihottavasti. Tällä hetkellä olen tyytyväinen lomalainen, joten ainakaan nyt stressi ei minua hidasta, mutta jokin muu on kyllä vielä esteenä.

Vaikka meistä kaikista ei tulekaan mallien kaltaisia, niin jokainen poistunut kilo on kuitenkin voitto.

ps. Kävin suunnitellusti vaa’alla 15.7.2020 ja vertailukelpoinen painoni oli 80,4 kg eli 0,5 kg vähemmän kuin reilu kuukausi sitten. Hyvä että edes puoli kiloa lähti, mutta olin mielestäni yrittänyt kunnolla.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.