Liikunta vai toimeliaisuus?

liikuntaa vähän ja tiheästi tai paljon kerralla

Moni pääsee mökillä kantamaan vettä järvestä, joten tietää, miltä pari täysinäistä vesiastiaa tuntuu. Oikeasti lihava ihminen painaa vähintään toistakymmentä kiloa enemmän kuin normaalipainoinen, mikä vastaa paria ämpärillistä vettä.

Ämpärit voi jättää paikoilleen työn tehtyään, mutta lihavalla paino on aina mukana. Toivon että ämpärivertaus saa lukijat ajattelemaan lihavuuden rasittavuutta liikuntatilanteissa.

Vieläkin näkee liikuntaa suositeltavan kolme kertaa viikossa vähintään puoli tuntia, sillä hyväkuntoiset alkavat saada mielihyvää liikunnasta puolen tunnin kuluttua. Varmaankin joku oikeasti lihava jaksaa rehkiä puoli tuntia, mutta moni meistä ei välttämättä edes jaksa, saati nauti pitkästä suorituksesta.

Kolme kertaa viikossa liian rankkaa viikossa voi vaikuttaa niin, että liikuntakertojen lisäksi ei tee mitään, vaan vain lösähtää sohvalle. Lisäksi jos kokee liikunnan vastenmielisenä, niin lenkit tuppaavat lyhentymään ja keventymään.

Pahinta on, että yksittäinen iso suoritus saa ainakin minun ruokahaluni merkittävästi kasvamaan, mikä ei ole hyvä asia laihtumista tavoitellessa. Mitä enemmän rehkii, sitä nälkäisemmäksi tulee.

Harva lihava jaksaa liikkua niin paljon, että liikunnalla olisi merkitystä. Lisäksi ponnistelu altistaa erilaisille vammoille, sillä moni oikeasti lihavana juoksemisen aloittanut joutuu äkkiä lopettamaan polvivammojen takia.

Olen alkanut ajatella, että kuvan ylempi polku on tehokkaampi kaltaiseni oikeasti lihavan kohdalla. Siinä on paljon pieniä suorituksia, kuten että hakee lasillisen vettä tai kyykistyy nyppäisemään lattialle tippuneen roskan.

Vähäisesti mutta tiheästi liikkuva voisi laihtua jopa noin 750 kcal eli hieman yli sata grammaa enemmän viikossa kuin lenkeillä käyvä, jos käytetään seuraavia lukuja:

  1.  Tekee kolme (3) kertaa viikossa lenkin, jossa kuluttaa sata (100 kcal) eli 3 *100 = 300
  2. Tekee kolmekymmentä (30) ylimääräistä suoritusta viikon jokainen päivä, jotka jokainen kuluttaa 5 kcal eli 30 *5  * 7 = 1050

Tietenkään heti alussa ei kulutus ole näin suurta, ja ensimmäisinä päivinä tekisi ehkä vain muutaman ylimääräisen pikku suorituksen. Kunto kuitenkin kasvaa pikkuhiljaa, ja muutaman kuukauden päästä jaksaisi tehdä kolmisenkymmentä pikkujuttua päivässä.

Lisäksi tällainen tiheä mutta vähäinen toimeliaisuus ainakin minulla on vähentänyt ruokahalua. Kun ruokahalun kanssa ei tarvitse taistella, niin on syömisen määrää voi pienentää, joka osaltaa auttaa laihtumaan.

Minulle tällainen vähäinen mutta tiheä liikunta on toiminut, ja koen, että kuntoni on parempi kuin ennen maaliskuuta. Koronauutisointi teki minut turhankin varovaiseksi, ja muutaman viikon vain käväisin ulkona hakemassa kaupasta ruokaa ja viemässä roskat.

Kuntoni ei ole huonontunut, sillä jaksan tapaamisissa kävellä ainakin saman verran kuin ennenkin. Lisäksi hengästyn nyt vähemmän rappusia noustessani.

Ajattelutapani on muuttunut merkittävästi tavallisesta ”syö vähemmän -liiku enemmän” toitotuksesta. Hokema toimisi, jos lihava pidettäisiin kaltereiden takana, mutta todellisessa elämässä ”keskitysleirityyli” saa vain ahmimaan enemmän.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.