Osatavoitteiden asettamisesta

esteestä saa portaat, kun vähän siirtelee tiiliä

Yllä oleva kuva esittää ihanteellisen tapauksen, jossa surullinen tikku-ukko on ensin esteen takana, mutta kun hän järjestää esteen portaiksi, niin johan alkaa hymyilyttää. Myönnän heti, että todellisuus tuskin on näin yksinkertaista, eikä ainakaan laihtumisen suhteen.

Laihduttamista ajatellaan monasti pelkkinä painotavoitteina, johon minäkin olen aikoinaan sortunut, mutta nykyään mielestäni muutoksen pitäisi koostua saavutettavista osatavoitteista. Nämä olisivat toimintatapojen pysyviä muutoksia, jolloin painokin muuttuu pysyvästi.

Parikymmentä vuotta sitten terveydenhoitoalan tarjoaman ”laihtumisneuvojan” antamat tavoitteet olivat surkeita. Minulle näytettiin vihannesten kuvia, eikä uskottu, että söin niitä aivan riittävästi. Tai ehdotettiin valkoviinipönikän ottamista jääkaappiin, kas kun valkoviinissä on vähemmän energiaa. Huippu oli se, että hän pyysi minua laihtumaan puoli kiloa seuraavaan tapaamiseen, joka toivottavasti oli parin viikon päästä.

En tiedä, miten käyttäytyisin, jos vastaavaan törmäisin nykyään. Saattaa olla, että minulta tulisi muutama kipakka kommentti, tai sitten vain yksinkertaisesti räjähtäisin nauramaan. Ehkä kyseinen henkilö itse ei ollut koskaan kärsinyt lihavuudesta, ja saamani ohjeistus oli miltei samaa luokkaa kuin Atlantin toisella puolella tiedotustilaisuuksissa punatukkaisen herran jakamat ohjeet koronasta toipumiseen.

Alussa olleessa kuvassa kaikki palat muutetaan rappusiksi, eikä järjestyksellä ole mitään väliä. Todellisuudessa hyvinkin monenlaisia asioita ehdotetaan osatavoitteiksi eli askelmiksi, mutta kaikkea en kannata tehdä. Minulle oli turha näyttää niitä värikuvia vihanneksista, sillä syön varmasti yli keskiarvon vihannesten lisäksi marjoja ja hedelmiä.

Vähimmillään aikaa tuhrautuu turhaan, mutta pahimmillaan joidenkin asioiden tekemin voi hidastaa tai jopa estää laihtumisen. Todella tiukka dieetti, herkuista totaalinen kieltäytyminen ja runsas liikunta varmasti hetken aikaa saavat painon putoamaan, mutta harva oikeasti lihava jaksaa niitä pitkäaikaisesti noudattaa.

Hankalaksi tilanteen tekee se, että monikaan tarpeellisista muutoksista ei suoranaisesti laihduta. Riittävä uni ja palautuminen, monipuolinen ja ravitseva ruokailu tai mielenkiintoinen tekeminen toki tekevät elämästä mukavampaa, mutta välttämättä vaaka ei näytä muutosta.

Pohdittava on, kuinka monta muutosta tehdään kerralla ja koska tehdään seuraavat muutokset. Jossain suositellaan, että tehdään vain yksi muutos kerrallaan, ja kun se on kunnolla omaksuttu, niin siirrytään seuraavaan. Mutta olen myös nähnyt suosituksen, että kolme muutosta kolmen kuukauden aikana. Varmasti tässäkin on yksilöllistä vaihtelua, ja lisäksi vielä pitäisi olla suunnitelma yllättäen nousevia stressitilanteita varten.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.