Ohjeistaminen digiloikkaan ja laihtumiseen

Zoom-palaverien pitäminen alkaa jo sujua, mutta pientä hienosäätöä riittää. Esimerkiksi kannattaa katsoa kuvakulma niin, ettei pään päällä ole ilmanvaihtoventtiiliä. Eikä kannata käynnistää konetta 4 minuuttia ennen kokouksen alkamista, sillä Windows-käyttöjärjestelmä saattaa keksiä tarvitsevansa päivityksen juuri silloin. Onneksi oli vain 4 minuutin päivitys.

Pandemia on pakottanut ottamaan digiloikan, jossa monasti tarvitaan ohjeistusta. Ideaalisessa tilanteessa ohjeistettava on reipas ja vastaanottavainen, mutta ainakin minun aivoni toimivat todella tahmeasti ensimmäisellä pandemiaviikolla.

Ohjeistettava haluaa saada jonkun kokonaisuuden tehtyä minimaalisella panoksella, mutta olen nähnyt ohjeita, joissa halutaan selittää kaikki kerralla, jotta ohjeen tekijä pääsisi minimaalisella panoksella. Tavoitteet voivat olla hyvinkin pahasti ristiriidassa. Kuitenkin väsyneenä ei jaksa kaikenlaisiin nippeleihin kiinnittää huomiota, ellei sitten ole pakko.

Pidän edelleen Jukka Korpelan ajatuksista, miten annetaan näennäisesti yksikertainen neuvo. Ja kyllä, tuo teksti on vuosituhannen alussa kirjoitettu.

Yksinkertaisen neuvon avulla ihminen pääsee siitä tilanteesta, missä on, siihen, mihin haluaisi päästä. Lyhyt ohje koostuu 5-7 neuvosta.

Ajatusta voi vielä laajentaa osaamiseksi, joka toki se on paljon laajempaa kuin muutaman neuvon noudattaminen. Ajattelen nyt, että jos ihminen osaa, hän tunnistaa tilanteen ja osaa käyttää oikeaa välinettä päästäkseen tavoitteeseen.

Olen ennenkin maininnut, että ihminen oppii

  • vähän kerrallaan
  • omaan tahtiinsa
  • kunnolla harjoitellen

Laihduttamiseen tämä liittyy niin, että meille lihaville tyrkytetään lukuisia neuvoja, kuten totean postauksessani Dieettigeneraattori.  Ihminen ei kuitenkaan laihdu ohjeita lukemalla, vaan ottamalla pikku hiljaa käyttöön itselleen sopivia toimintatapoja.

Silloin pitää tietää, että missä on ja mihin haluaa mennä. Se on oppimista, joka vie oman aikansa. Uskon kuitenkin, että kun jaksaa tutkia toimintatapojaan, niin laihtuminen on pysyvää.

Tässä on kuva perjantain lounaastani: Kidneypapuja, joiden päällä on punasipulia, mustapippuria  ja liraus oliiviöljyä, parsakaalia ja hieman auringonkukan siemeniä, punakaalia jossa mukana tippa mustaviinimarjamehua, paprikarengas, raaka porkkana sekä palat ohraleipää sekä lasillinen piimää.

Eilisen lounas on vähän ankean näköinen: parsakaalia, hapankaalia, pala naurista, paprikarengas, kuskusia sekä vähän savustettua lohta sekä raaka porkkana, rukiinen juustoleipä ja piimää. Kyllä, syön leipää ja mielestäni se antaa työtehoa iltapäivään.

Vielä muutama ajatus, joita uskonnolle allergisen ei ehkä kannata lukea.

Tällaisena poikkeusaikana voi olla mukava lukea Maaret Kallion ajatuksia toivosta. Toivoa voi vahvistaa esimerkiksi laulamalla virren 338 Päivä vain ja hetki kerrallansa. Samalta sivustolta löytyy paljon muutakin laulettavaa, joista on moneen on nuotit, sävel tai jopa säestys.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.