Uuden Käypä hoito -suosituksen kommentointia

Uusi lihavuuden Käypä hoito -suositus julkaistiin 3.3.2020, ja tiedote asiasta julkaistiin seuraavana päivänä.

Ensinnäkin ikärajan suhteen olen joko tehnyt virheitä tai suositus on muuttunut. Postauksessani painoindeksien kirjo olin vielä käsityksessä, että painoindeksialuetta 24-29 suositellaan jo 60-vuotta täyttäneille, mutta uudessa suosituksessa painoindeksialuetta 23-29 suositellaan vasta 65 vuotta täyttäneille

Tästä suosituksesta löytää myös helposti täsmälliset luvut  vähintään 30 vuotta täyttäneiden ylipainosta ja lihavuudesta:

ryhmä vähintään ylipainoisia lihavia
naisista 63 % 28 %
miehistä 72 % 26 %

Lisäksi käsitys siitä, että korkea koulutus suojaisi lihavuudelta, ei pidä paikkaansa, sillä

”Perusasteen koulutuksen saaneista kolmannes oli lihavia, kun korkea-asteen koulutuksen saaneista heitä oli alle neljäsosa. ”

”Korkeakouluissa opiskelevista miehistä 36 % ja naisista 26 % oli vähintään ylipainoisia. Lihavia oli sekä miehistä että naisista 8 %. ”

Suosittelen myös käymään kurkkaamassa taulukkoa 3. Taulukossa hieman harmillisesti koko painoindeksialue 18.5-24,9 on laitettu yhteen, kun olisi ollut kiinnostavaa nähdä, paljonko on esimerkiksi alueella 22-24,9.Joka tapauksessa median suosimalla painoindeksialueella korkeintaan 18,5 on naisissa vain prosentin verran.

Myönnän että hyviin tapoihin olisi kuulunut käydä itse katsomassa tämä FinTerveys 2017 tutkimus, mutta jäipä nyt väliin. Luotan että Duodecim on kirjannut tulokset huolellisesti sivulleen.

Mielenkiintoista on, että tässä suosituksessa tuodaan esiin perimä, mitä aiemmin ei mielestäni mainittu.

Allekirjoitan täydestä sydämestäni seuraavat lauseet:

”oma että perheessä koettu stressi suurentavat lihavuudelle ja painonnousulle altistavien ruokatottumusten riskiä”

”Tietyt syömiskäyttäytymisen piirteet, kuten hallitsematon syöminen, tunnesyöminen, ahminta, voimakkaana koettu ruoan palkitsevuusarvo ja voimakas syömisen halu, ovat yhteydessä lihomiseen”

Kiintoisa oli myös lause

”Syömisen tietoisen rajoittamisen yhteydestä painon liialliseen nousuun on ristiriitaisia tutkimustuloksia. ”

Oma näppituntumani on, että

  • jos on tottunut käyttämään syömistä lohduttautumiseen ja
  • jos stressaantuneena rasvainen ja makea ruoka maistuu

niin missään nimessä ei kannata alkaa rajoittaa syömistään tietoisesti. Siinä tulee näpeille.

Fyysisestä aktiivisuudesta oli lause

”Vähäinen fyysinen aktiivisuus on yhteydessä ylipainoon ja lihavuuteen”

Tämä varmasti pitää paikkaansa, ja onneksi tässä ei sen jälkeen suositeltu, että pitäisi lisätä ns. hikiliikuntaa. Mielestäni on parempi lisätä omaa aktiivisuttaan pikku hiljaa esimerkiksi hääräilemällä, sillä kyllä kotona aina jotain pientä puuhaa löytyy.

Olen aivan samaa mieltä suosituksen kanssa siitä, että

”Terveyttä edistävä ruokavalio, säännöllinen ateriarytmi ja sopivat annoskoot ovat painonhallinnassa keskeisiä tekijöitä.”

Tässä kommentoin vain suosituksen alkua, ja selvästi järkevämpään suuntaan ollaan menossa. Lisäksi oli hyvä, että asioita tutkitaan, eikä vain hutkita.

Se mikä vielä lisäisin, on nesteytys. Olen monasti aiemminkin todennut, että jos huomaat ahmivasi, niin älä tappele vastaan, vaan ota vain viereen lasillinen vettä. Kummasti se vesilasi hupenee, ja kerta kerralta ahmimisen halu pienenee.

Edelleen toivon, että lihavuuden ehkäisyssä painotettaisiin sitä, että ÄLÄ LAIHDUTA jos painoindeksi on alle 24,9 ja on taipumus tunnesyömiseen. Tällöin tärkeämpää olisi itsetunnon vahvistaminen ja se, että oppisi valitsemaan itselleen sopivan kokoisia haasteita.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.