Mietiskelykuulumisia

Tämä uusin taulukko kuvaa minuutteina mietiskelyaikojani, jotka olen kokenut luonteviksi. Punainen viiva päällä on kahden viikon liukuva keskiarvo.

Minä näen tässä kuvassa ensinnäkin mietiskelyajan kasvavan alle kymmenestä minuutista huhtikuun loppuun saakka reiluun pariinkymmeneen minuuttiin. Touko-kesäkuussa on vaihtelua työtilanteen mukaan. Keskikesällä lomalla ollessa mietiskelyajat nousivat uuteen ennätykseen, töihin paluu taas pudotti ajat, mutta nyt on havaittavissa pientä nousua.

Se on mielenkiintoista, että väsyneenä en juuri jaksa mietiskellä. Enkä todellakaan tee mitään erityistä, vähän venyttelen polvia ja hartioita, ja ajoittain ajattelen tiettyä lausetta. Silti väsyneenä paikoillaan istuminen yli parikymmentä minuuttia tuntuu vaikealta.

Olen kirjoittanut aiemmin mietiskelyajoista jo huhtikuussa. Silloin haaveilin, että pystyisin mietiskelemään jopa kaksi kertaa päivässä ja jopa tunnin kerrallaan. Se ei toteudu, sillä mietiskelyajat ovat jääneet alle puoleen tuntiin, mutta silti koen mietiskelyn hyödylliseksi:

  • auttaa keskittymään
  • auttaa rentoutumaan
  • saattaa auttaa nukahtamaan

Keskittymiskyvyn lievä paraneminen ja rentoutuminen ovat ymmärrettäviä, ja tuntuu, että saan asioita onnistumaan paremmin kuin aiemmin. Saattaa myös olla, että koska pystyy hieman paremmin keskittymään, voi valvomisen sijaan valita jonkin miellyttävän ajatuksen nukahtamista varten.

Pohdin jo syksyllä 2017 postauksessa Hyvä kupla mietiskelyn rentouttavan, mutta toivoin sen myös virkistävän, mutta sitä se ei mielestäni tee. Työn aiheuttamaa väsymystä vähentää riittävä taukojen pitäminen.

Mietiskely, taiji, saunominen tai vain kauniin maiseman katselu auttavat palautumaan. Arjen huolet saa työnnettyä hetkeksi pois, ja virkistyneenä jaksaa hoitaa asioita kuntoon. Vaikka mietiskelyllä on oma rentouttava vaikutuksensa, niin muitakin tapoja tarvitaan. On hyvä nähdä ystäviä, lukea kirjoja ja ihan rehellinen hömppäkin tekee joskus todella hyvää.

En pidä todennäköisenä, että joku sanoisi ”Aloin mietiskellä, ja laihduin”. Sen sijaan voin arvella lausuttavan ”Aloin mietiskellä, keskittymiskykyni parani ja sain enemmän onnistumisia elämääni, eikä ylensyönti enää houkuta”.

Sitten aivan eri aiheeseen. Tässä alla on joulukaktuksistani kuvia, joista kirjoitin pari vuotta sitten postauksessa Edelleenkin joulukaktushöperö. Tämä alla oleva kasvi on se, joka oli silloin kehittänyt melkein salaa vain yhden ujon kukan. Näin ensimmäiset nuput jo lokakuun lopussa, ja nyt kukkia on jo runsaasti.

Alla oleva joulukaktus on taas ruokapöydälläni. Ihan selvästi siinä on nuppuja, kunhan vain muistaisin kastella riittävästi.

Olen nähnyt hienosti muodostuneita joulukaktuksia, joita on muistettu tasaisesti kiertää vähäisen. Omat joulukaktukseni edustavat pikemminkin villiä ja vapaata kasvutapaa. Mutta kukin tyylillään.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.