Mikä auttaa jaksamaan?

Viime viikon lounaskeskustelussa työtoverini kehui Asahi-voimistelun parantavan unta. Toisaalta omalla kohdallani neljän viikon kiireinen jakso ja kolmen viikon ylikuorma päättyi torstai-iltaan, ja nyt jatkossa kuormitus on vain tavallista tai kevyttä.

Olen aika tyytyväinen tämän stressijakson hoitamiseen. Palkkatyön ja vähäiset kodinhoidon olen saanut kunnialla tehtyä, mutta pahasti rempallaan on MyMaD-opiskelu. Viime perjantaina totesin, että olen aivan liian väsynyt tekemään mitään, joten lepäsin koko viikonlopun, ja nyt taas tuntuu sujuvan.

Tämä on saanut minut taas pohtimaan stressiä, jonka tekstin kirjoitin liki kaksi vuotta sitten. Oli mukava tajuta, että muutosta on tapahtunut. Nykyään teen päätöksiä reippaammin, vaikka osa onkin kitkerää. Lisäksi tehtävän tehtyäni myös silmäilen, että kaikki on valmista.

Tässä tämänpäiväinen listani jaksamiseen:

Perusjutut: riittävästi vettä, säännöllisesti kunnollista ruokaa, riittävästi unta, arkiliikunta, työtovereiden apu ja tuki, sekä riittävän siisti ja mukava koti. Toki tarvittaessa jaksaa vielä pari tuntia nauttimalla palan näkkileipää ja tilkan vettä.

Mukavat asiat: kiinnostavat keskustelut, kaverit, harrastukset, musiikki ja luonto mutta toki myös viihde kohtuuannoksina.

Tauot ja vaihtelu: muutaman minuutin mikrotauot, sunnuntailepo ja virkistävä lomanvietto. Lisäksi monesti vaihtelu on melkein yhtä hyvä kuin lepo, sillä henkisen pinnistyksen jälkeen voi huokaista tulostetta hakiessaan.

Hidastaminen ja hiljentyminen: taiji, Asahi, mietiskely, mutta myös hitaasti tekeminen kuten kukkien kasteleminen tai töistä kävely hitaasti.

Palastelu ja pilotointi: se kuuluisa elefantti paloitellaan ennen syömistä. Lisäksi voi pieniä paloja käyttäen tutkia, että miten siitä elefantista saisi mahdollisimman maukkaan.

Päätökset: ja erityisesti sana EI. ”Valitettavasti ei tällä viikolla, mutta katsotaan ensi viikolla/marraskuussa/keväällä”. Ja rajuin ja tehokkain menetelmä on kerta kaikkiaan kieltäytyminen tai luopuminen.

Onnistuminen: se tunne!

Kiireisenä olen aiemmin liukunut ”rekikoiramoodiin”, jolloin haluan vain edetä nopeasti. Kuitenkin monasti voi hidastaa, elää tässä ja nyt, jolloin tärkeille päätöksille tulee tilaa nousta mielen pintaan. Kiire ei ratkea minuutteja säästämällä, vaan tekemällä järkeviä päätöksiä.

Järkeviä päätöksiä tekemällä on mahdollista onnistua. Kaikkea ei pysty tekemään, mutta tärkeisiin asioihin on aina aikaa. Onnistumisen tunne antaa voimaa.

Stressitilanteita on erityyppisiä. Tämä oli lyhyt, ennakoitava ja tiettyyn hetkeen päättyvä. Toinen ääripää on pikku hiljaa paheneva tilanne, kuin veden kuumeneminen sammakon alla kattilassa. Silloin voi olla vaikea huomata, että pitäisi hypätä pois.

Kokoontaitettava retkimuki ja pieni muovipussi.

p.s. Tämän aamun vaa’alla käynti tuotti yllätyksen. En siis mitenkään ole yrittänyt laihduttaa, vaan vain hoitaa kohtuullisen kunnialla työni. Vertailukelpoinen painoni on 82,3 kg joka on puoli kiloa vähemmän kuin kuukausi sitten.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.