Ruotsalainen Paras ruokavalio

Katsoin hiljattain ruotsalaisen tiedesarjan Paras ruokavalio, jonka kolme jaksoa on vielä parisen kuukautta nähtävissä Areenassa. Ohjelman tekoon osallistui neljä perhettä kukin kokeillen kuukauden omaa ruokavaliotaan:

  • lautasmalli
  • 5:2 -paasto
  • kasvissyönti
  • karppaaminen eli vähähiilihydraattinen

Perheiden vanhemmat tutkittiin ennen ja jälkeen ruokavaliokokeilun, ja heidän verinäytteestään selvitettiin nelisenkymmentä eri arvoa.

Minua ei yllätä, että karppaavan pariskunnan huonon kolesterolin arvo nousi, sillä niin hurjan kokoista voikimpaletta heille suositeltiin syötäväksi yhdellä aterialla. Ehkä heidän innostajansa oli sitä harvinaisempaa tyyppiä, jolla eläinrasvan nauttiminen ei lisää veren huonoa kolesterolia. Toki karppaaminen voidaan tehdä myös käyttäen kasvisrasvoja, jolloin kolesteroli ei nouse.

Karppaava pariskunta ei pitänyt ruokavaliostaan, ja he hyvin pian kyllästyivät jatkuvaan kananmunien syömiseen. Heillä oli pieni lapsi, joka varmasti valvotti öisin. Silti mietin, että pariskunta oli hyvin väsyneen näköinen ruokavalionsa aikana ja lisäksi he kertoivat, että varsinkin ensimmäinen viikko oli vaikea.

Kasvissyöntiin valittu pariskunta ei myöskään ollut tyytyväinen ruokavalioonsa, vaikka mies laihtui hieman kuukauden aikana. Yllättäen he pitivät kasvissyöntiä ”uskontona”, vaikeana ja hankalana, sillä piti selvittää esimerkiksi oliko valkoviini vegaanista.

Herkutteleva pariskunta valittiin 5.2-paaston kokeilijoiksi, ja selvästikin molemmat laihtuivat. Kumpikin arvosti sitä, että sai vapaasti herkutella viiden päivän aikana. Toisaalta paastopäivinä syötiin runsaasti kasviksia, joka jo sinällään on terveellistä.

Ehkä tyytyväisin ruokavalioonsa oli se perhe, joka noudatti ruotsalaista lautasmallia, jossa lautaselle laitettiin kolmasosa proteiinipitoista, kolmasosa hiilihydraatteja sisältävää ja kolmasosa kasviksia. Suomalaisessa lautasmallissa täytetään lautasesta puolet kasviksilla, neljäsosa perunalla tai pastalla ja viimeinen neljännes proteiinipitoisella ruoalla.

Lautasmallia kokeilevan perheen lapset olivat aiemmin syöneet aamupalalla pähkinälevitettä, ja perjantaisin he olivat syöneet hampurilaisia. Nyt elämä muuttui niin, että vanhemmilla meni selkeästi enemmän aikaa ruoanlaittoon. Oli hämmentävää katsella, miten ainakin minulle myöhään urheiluharjoitusten jälkeen pariskunta vielä kokkaili yhdessä. Ehkä he olisivat päässet helpommalla, jos olisivat  tehneet vielä isompia annoksia kerralla ja pakastaneet osan.

Selvästikin lautasmalli antoi eniten virtaa tähän perheeseen, ja koko perhe näytti kukoistavalta lautasmalliin vaihdettuaan. Lisäksi lautasmalli ei rajoita ruokavalintoja samalla tavalla kuin kasvissyönti tai karppaus.

Paras ruokavalion kullekin on se, mitä jaksaa noudattaa. Ihmiskunta on kuitenkin levinnyt joka mantereelle ja pystyy syömään monenlaisia ruokia, joten vaihtoehtoja on runsaasti.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.