Hidasta ja hoikistu?

Hiljattain kilpailuviettiä käsittelevässä jutussa digitaalisessa Helsingin Sanomien tilaajille suunnatussa jutussa vilahti pitkäkestoinen ja matalatehoinen liikunta. Minullahan ei mitään kilpailuviettiä ole, ja kuntoilunikin suhteen on toivomisen varaan. Silti lueskelen kaikenlaista, jos niistä vaikka löytyisi jotain apua hoikistumiseen.

Satuin seuraamaan linkkiä kesäkuun alun juttuun tehokkaasta kuntoilusta, missä kerrottiin, että matalatehoisessa treenissä energialähteenä toimivat lähinnä rasvavarastot. Olen mielestäni jossain muuallakin nähnyt tämän saman ajatuksen, että matalatehoisessa treenissä palaa rasvaa ja korkeatehoisessa hiilihydraatteja ja proteiineja. Tämän takia väärällä tavalla laihduttaessa lihakset vähenevät, vaikka laihduttaessa pitäisi päästä eroon rasvasta.

Selviytymisen kannalta proteiinien käyttö pakkotilanteessa tuntuu järkevältä. Jos aikoinaan oli pakko paeta nopeasti, niin vaikka lihakset vähän kuluivat, niin parempi se kuin päästä hengestään. Mutta tuskin kukaan joutui joka päivä juoksemaan vaikka leijonaa henkensä edestä pakoon.

Pohdin matalatehoista rasvanpolttoa jo postauksessa Mystinen rasvanpoltto, sekä sykealueiden muuttamista. Sinänsä asetuksissa numeroiden muuttaminen on helppoa, mutta kummastelen, miten ihmeessä tietäisin edes kohtuullisen lähellä totuuutta olevat arvot. Ainoa varma asia on, että kuntoni on varmasti huonompi kuin niillä, joille aktiivisuusranneke on tarkoitettu.

Asetin maksimisykkeen arvoon 130, sillä en todellakaan ole hyvässä kunnossa. Leposykkeen näin matalimmillaan olevan 64. Anaerobinen kynnys oletusasetusten mukaan on 90 % maksimisykkeestä eli ikäiselläni 144, ja senkin voin ”hihasta ravistamalla” madaltaa 130:neen. Mutta mikä on aerobinen kynnys, joka on 120 oletusarvoisesti ja jonka laitoin nyt 100:ksi.

osa oletusasetus ”hihasta ravistettu” 12.8.2019
VO2 max 36 27
Maksimisyke 160 130
Leposyke 55 64
Aerobinen kynnys 120 100
Anaerobinen kynnys 144 120

Alla olevan sykekäyrän sain työmatkalta muutosten jälkeen.

Ensimmäiseksi huomaan, että samat sykealueet ovat tässä kuvassa kuin aemminkin, eli raja-arvot ovat ikäni perusteella 160, 144, 128, 112, 96 ja 80.  Kävin vielä tarkistamassa, että uudet asetukset ovat 12.8.2019 mukaiset, mutta ei niillä ainakaan ole merkitystä sykekäyrän raja-arvoissa. Maksimisyke on kuvassa 160, vaikka asetuksissa laitoin sen 130:neen.

Nyt sitten mietin, että riittääkö rasvanpolttoon pelkästään matalatehoinen liikkuminen. Minun kannaltani olisi hyvä, että jokainen alhaisella syketasolla tehty suoritus polttaisi rasvaa, vaikka se kestäisi vain muutaman minuutin. Ikävämpi tilanne olisi se, että ensin pitäisi liikkua vaikka puoli tuntia, ja vasta sitten alkaisi rasva palaa.

Olen kyllä huomannut, että jos vähänkin rivakammin liikkuu, niin herkästi tulee nälkäiseksi. Toisaalta nyt olen kokeillut liikkua hitaasti (ja arvokkaasti), eikä nälkä ole vaivannut.

Minusta näyttää siltä, että monet laihat liikkuvat todella hitaasti, ja taas pulskat mielellään liikkuvat hengästyen. Lisäksi minuakin vielä vanhemmat ihmiset liikkuvat hitaasti ja laihtuvat.  Mutta onko tämä vain kuvitelmaa, vai onko asia oikeasti näin?

Mietin löytyisikö liikuntafysiologiasta tutkittua tietoa matalasykkeisen liikunnan vaikutuksesta rasvanpolttoon. Ei tällainen lihavan elimistö perusperiaatteissa niin mahdottomasti voi poiketa kuntoilijan elimistöstä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.