Mystinen rasvanpoltto

Tämä kuva oli jo edellisessä postauksessa siivouksen sykekäyrä . Tuo suursiivouspäivä oli poikkeuksellisen rankka, sillä varmasti harvoin kulutan häärätessä yli tuhatta kaloria. Mielenkiintoista on, että rasvan osuus kaloreista oli 60 %

Olen poiminut alla olevaan taulukkoon muutaman esimerkin ”harjoituksista”, jotka ovat lyhyt kävely sekä kaksi suoritetta suursiivouksesta.

suorite ja päivä erittäin kevyt % kevyt % yhteensä % rasvanpoltto %
kävely 4.8. 24 58 82 49
suursiivous a 6.8. 41 58 99 60
suursiivous b 8.8. 46 54 100 61

Ensimmäinen hämmästelyni rasvanpoltosta on, että se ei ole suoraan kevyen sykealueen harjoituksen osuus. Lisäksi muistutan, että tuo ”kevyt” on hyväkuntoiselle kevyt, minulle kohtuullisen raskasta.

Esimerkkitaulukon kävelystä kevyttä oli 58 %, mutta rasvaa paloi 49 % suorituksesta. Toisaalta siivouksessa a kevyen sykealueen suoritusta oli 58 %, mutta rasvanpolttoa oli 60 %.

Jotenkin rasvanpolttoprosentti liittyy eniten kevyeeseen sykealueeseen, mutta ei pelkästään. Eikä valmistajan sivulla asiaa avattu.

Toinen hämmästelyni rasvanpoltosta on, että Käypä hoito-sivuston lihavuuden hoitosuosituksissa ei asiasta ole mitään. Sivun alalaidasta pitää napsauttaa ”Jatka lukemista”, josta pääsee näkemään, että lihaville suositellaan elintapahoitoa.

Hyvää elintapahoidossa on mielestäni suositukset ravitsevan ruoan valitsemisesta sekä säännöllisestä syömisestä. Sen sijaan annoskoon säätely ja turhien houkutusten välttely on tahdonalaista, ja ainakin omalla kohdallani se saa vain ”huolestuneen mahani” huolestumaan entistä enemmän.

Kummastuttavin tässä Käypä hoito -ohjeistuksessa oli suositus kohtuullisen kuormittavasta liikunnasta jopa tunnin verran päivässä.

Jossain on virhe.

On siis suosittu urheilu- ja aktiivisuusmittarien valmistaja, joka antaa mahdollisuuden tarkkailla rasvanpolttoa. Rasvanpoltto tapahtuu alhaisella syketasolla.

On olemassa Käypä hoito -suositukset, joiden kerrotaan olevan ”riippumattomia, tutkimusnäyttöön perustuvia kansallisia hoitosuosituksia”. Jotka pitävät tarpeellisena kohtuullisen kuormittavaa liikuntaa, mikä ei mittarinvalmistajan mukaan lisää rasvanpolttoa.

Toki voidaan miettiä, että onko kohtuullisen kuormittava sama kuin kevyt. Minusta kohtuullisen kuormittava on sama kuin keskitason sykealueen harjoitus, josta mittarien valmistaja toteaa ”Suositellaan: Kilpailuihin valmistautuville urheilijoille tai suorituskyvyn parantamiseen. ”

Ei siis lihavuudesta kärsivälle painon pudottamiseen.

Lisäksi jos googlaa hakusanan ”rasvanpoltto”, löytää parhaimmillaan sekalaisen kokoelman kohtuullisen järkeviä ohjeita ja pahimmillaan mainoksia ihmepillereistä.

Aion luottaa mittarien valmistajaan.

ps. Tänä aamuna vertailukelpoinen painoni oli 82,7 kg, joka on 500 g vähemmän kuin kuukausi sitten. On hyvä, että olen päässyt takaisin painoalueeseen, jossa olen olut jo kolmisen vuotta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.