Siivouksen sykekäyrä

Olen nyt saanut tehtyä asunnossani ns. suursiivouksen, jolloin vuosittain siivoan ne nurkat ja kolot, mitä tavallisesti en siivoa. Sain siivouksesta tehtyä lähes puolet kesäkuun alkupuolella, ja eilen torstaina 8.8.2019 sain viimeisenä kylpyhuoneen siivottua. Kaikkiaan aikaa kului 42 tuntia, ja josta nyt elokuussa 22 tuntia 6 päivän aikana. Jonkin verran muistin käyttää sykemittaria, ja alla oleva sykekäyrä on makuuhuoneeni siivouksesta tiistaina 6.8.2019.

Kuten ennenkin olen kertonut, niin siivoamiseen liittyy kurottelemista, kyykistelemistä ja painavien esineiden raahaamista. Nuo matalammat syketasot ovat tulleet lepotaukojen aikana, jolloin muun muassa luin Maarit Verrosen kirjaa Pimeästä maasta (suosittelen!).

Tämä oli poikkeuksellisen pitkä aika siivota eli kokonaisuudessaan lähes seitsemän tuntia (4:08+2:50), mutta toki pidin taukoja välissä. Tarkoitus oli pitää riittävästi taukoja, mutta loppuvaiheessa halusin vain saada työn valmiiksi eli pari viimeistä tuntia vain rehkin. Olo oli myös sen mukainen lopettaessani, olin todella väsynyt ja hikinen.

Osaan katsoa vasta sen verran sykekäyrää, että maksimi on 220-ikäni 60 vuotta eli 160 lyöntiä minuutissa (bpm), mikä näkyy vasemmassa ylälaidassa. Sen alapuolella on 16 bpm eli 10 % välein eri sykealueet.

Sykealueet ylhäältä alaspäin oletusasetusten mukaan

  • punainen alue: maksimi eli 160-144 bpm, mikä ei todellakaan ole minun tasoiselle
  • keltainen: raskas eli 143-128 bpm
  • vihreä: keskitaso eli 127-112 bpm
  • sininen: kevyt eli 111-96 bpm
  • harmaa: erittäin kevyt eli 95-80 bpm

En siis käynyt kertaakaan keltaisella eli raskaalla alueella, josta todetaan, että ”aiheuttaa lihasten väsymistä ja hengästymistä”. Alan hengästyä ja väsyä vihreällä eli keskitasolla tai jopa sinisellä alueella. Myönnän, että kuntoni on paljon huonompi kuin niillä, joille mittari on suunnattu.

Varmaankin sykealueet saisi madallutettua oman kunnon mukaan, mutta eipä sitä ole vielä tullut tehtyä. Lisäksi vaikka mittariin on tarjolla runsaasti urheilulajeja, niin tuskinpa sieltä löytyy ”suursiivousta”, joten käytin lajia ”muu sisäliikunta”.

Rasvaa poltin 60 % tuosta ajasta. Olen ymmärtänyt niin, että matalalla syketasolla rasva palaa, ja selvästikin se asia kannattaa selvittää. Sinänsä mielenkiintoista, että rasvanpoltosta ei meille laihduttajille kyllä missään puhuta, ja kuitenkin se olisi meille erityisen hyödyllistä.

Tällaista suoritusta en tule usein tekemään, mutta nyt oli vielä viimeisinä lomapäivinä aikaa siivota. Tuntuu hyvälle, että sain hoidettua senkin pois alta, sillä talvesta on tulossa kiireinen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.