Työnteon taito

Olen pohtinut tapaani tehdä työtä muun muassa hiljattain postauksissani Mikä on hankalaa sekä Kohtuus myös työnteossa.  Jälkimmäisessä ollut aluksi 40-kohtainen lista kutistui nyt suoritettavaksi 20-kohtaiseksi, joista olen saanut tehtyä jo 15 muiden töiden ohella. Tässä on merkittävästi auttanut se, että on ollut rauhallista, muutoin tämä ei olisi onnistunut.

Arvioin aikaa kuluvan näihin kahteenkymmeneen 33,5 tuntia, mutta todellisuudessa reilut 9 tuntia on riittänyt. Toisaalta on ollut erittäin hyvä, että aikataulu on ollut väljä, sillä olen saanut myös rutiinityöt hoidettua työaikana.

Vaikka ajoitukset eivät aivan osuneet, oli silti mukava, kun oli tavoite tehdä tietyt työt jonain päivänä, ja kyllä ne sitten tulivat tehtyä. Ei välttämättä siinä kohtaa, mihin ne kalenterissani olin merkinnut, mutta samana päivänä kuitenkin.

On ollut mukava huomata, että sain tehtyä myös niitä hankalaksi kokemiani asioita, joista jokunen on ollut listalla jo muutaman vuoden *punastelua*. Selkeästi kun saan rauhassa, keskittyneesti ja pirteänä tehdä työtä, niin jälkeä syntyy.

Kehittelin tässä itselleni ”työnteon taitoa”, mikä arvattavasti se on erilainen eri ihmisillä. Omani on seuraava

  • poista tarpeettomat työt
  • ryhmitä työt samaan ryhmään kuuluviin, jolloin mielen ei tarvitse poukkoilla asiasta toiseen
  • tee väljä aikataulu, sillä kuitenkin on hoidettava rutiinit kuten sähköpostit
  • tee yksi asian kerrallaan kunnolla:
    suunnittelusta arviointiin ja työpöydän (digitaalisen) siivoamiseen saakka
  • pidä tauko vaativien tehtävien välissä

Olen myös sitä mieltä, että keskeneräiset työt rasittavat eniten, ja nyt tuntuu kevyemmältä, koska olen saanut asioita hoidettua.

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.