Säännöt, ohjeet ja tapa

Minulle oli pieni järkytys löytää kaksitoistavuotiaana laatimani laihdutussäännöt. Olin etsinyt Painonvartijoiden (WeightWatchers) jäsenkorttia, mutta samassa yhteydessä löytyi päiväkirja ja parikymppisenä kirjoittamaani laihdutusvihko. On surullista, että aloitin laihduttamisen jo noin nuorena, ja miten se kaikki taisi vain lihottaa minua.

Mietin laihduttamiseen erilaista näkökulmaa hiljattain, ja esimerkkinä voisi olla hampaideni hoito. Hammaslääkäri aina vuosittain tavatessamme sanoo ”Hyvässä kunnossahan nämä ovat”. Pesen hampaani kaksi kertaa päivässä, käytän puista hammastikkua aterioiden jälkeen ja pehmeää hammastikkua hampaiden pesun yhteydessä. Minulla ei ole ollut varsinaisia sääntöjä hampaiden pesun suhteen, mutta olen tehnyt tarvittaessa muutoksia.

Olen aina pessyt hampaani ainakin kerran päivässä. Ensimmäisen muutoksen taisin tehdä, kun näin karmeita kuvia, miten hampaita tuhoaa pesu heti greipin syömisen jälkeen. Aloin pestä hampaat ennen aamuateriaa. Vuosia sitten omaksuin tavan pestä hampaat kaksi kertaa päivässä,  mitä ehkä suuhygienisti suositteli tai luin lehdestä. Suuhygienistin suosituksesta aloin myös aikoinaan käyttää puisia hammastikkuja sekä pehmeitä hammastikkuja muutama vuosi sitten.

Olen siis omaksunut ohjeita ja ottanut ne käyttöön pikku hiljaa, joten niistä on tullut tapoja. Tämä tapa hoitaa hampaitani näyttää toimivan ja vie vain muutaman minuutin päivässä. Toivon löytäväni jotain vastaavaa laihtumista varten.

Tässä kirjoittaessani taas kummastelen, että miksi ihmeessä tein itselleni niin paljon sääntöjä. Mieleeni nousevat monet laihdutusohjeet, joissa on monta erillistä ohjetta yhtä aikaa noudatettavaksi. Sinänsä aivan asiallinen Terveyskirjaston ohje on Miten vähennän kaloreita ilman dieettiä, jossa

  • Syödään energiatiheydeltään kohtuullisia ruokia
  • Lisätään kasviksien, hedelmien tai marjojen käyttöä
  • Vähennetään kovaa rasvaa
  • Käytetään ”hitaita” hiilihydraatteja (täysjyvätuotteita)
  • Vältetään sokeripitoisia juomia
  • Proteiinipitoisia ruokia entiseen tapaan tai enemmän
  • Syödään riittävän säännöllisesti
  • Annoskoot pidetään kohtuullisina

Kuitenkin jos ohjeita tulee liikaa, niin oppimiseen ei paneudu. Oppimista hidastaa liian innokas selittäminen, jolloin toisella ei ole aikaa omaksua. Toisaalta näppituntumani on, että mitä hitaammin selitän, niin sitä nopeammin toinen oppii. Parasta on, että tietoa haluava alkaa itse muodostaa merkityksellisiä kysymyksiä.

Lisäksi jos yrittää montaa asiaa yhtä aikaa, niin ei tiedä, onko muutoksella oikeasti merkitystä, minkä virheen olen monasti tehnyt. Tälläkin hetkellä yritän syödä kuitua enemmän ja ateriat ruokapöydän ääressä sekä kokeilen mietiskelyä, mikä on liikaa.

Seuraan mietiskelystä jo nyt, kuinka pitkään se tuntuu luontevalta, ja viime päivinä olen päässyt 13-20 minuuttiin. Mietiskely tuntuu antavan mielenrauhaa ja parantavan keskittymiskykyä, joten nyt keskityn vain mietiskelyyn.

p.s. Kävin eilen 14.3.2019 vaa’alla, ja vertailukelpoinen painoni on 82,4 kg. Olen siis lihonut 300 grammaa edellisestä punnituksesta, ja painoni on vieläpä 100 g enemmän kuin kertaakaan viime vuonna.

Viikko sitten keskiviikkona mietin, että tarvitseeko minun syödä näin paljon, ja voi olla, että ruoka-annokset ovat sen jälkeen vähän pienentyneet. Lisäksi eilen aamuna taiji-sarjan tekemiseen meni 6 minuuttia 30 sekuntia, kun aiemmin yrityksistäni huolimatta ajat jäivät alle 6 minuutin. Tämän  toivon tarkoittavan, että pystyn keskittymään paremmin. Saatan olla yli-innokas, mutta minusta nyt tuntuu, että alan laihtua. 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.