Pah!

Kävin tänään vaa’alla, eikä tulos miellyttänyt. Edellisellä kerralla eli tammikuussa painoni oli 80,7 kg, ja nyt vastaava paino oli 82,1 kg, joten painoa on tullut lisää 1,4 kg.

Ärsyttää!

Joka tapauksessa voin todeta, että tipaton tammikuu ei laihduta minua, joten jatkossa lipittelen sen vähän, mitä tekee mieli.

Ihan syömällä olen lihonut, ja ennen kaikkea makea on maistunut. Makean maistumiseen on vaikuttanut mielestäni se, että olen hieman yrittänyt liikkua ja käynyt lyhyillä kävelylenkeillä, jos en ole töihin kävellyt. Arvelisin että liikuntani määrä on kasvanut ehkä 10 %, mutta ruokahalu on kasvanut 15 %.

Se ei mene niin, että kävelylenkiltä palauttuani olisin ollut nälkäinen, ja syönyt enemmän. Pikemminkin niin, että seuraavana päivänä liikunnan jälkeen on tullut huonoja ideoita tyyliin, että ostanpa keksejä, koska naapuri tulee käymään. Naapuri söi yhden keksin, ja minä söin illan mittaan loput keksipaketista.

Tuntuu niin turhauttavalta, kun aina tulee takapakkia. Olen kirjoittanut postauksessa Laihtua vai laihduttaa tarun sankari Sisyfoksesta, joka yhä uudestaan vierittää kiveä mäen päälle. Tuossa postauksessa pohdin myös, että haluan laihtua enkä niinkään laihduttaa.

Meitä on paljon, jotka haluaisimme laihtua, mutta niin monet muutokset tuntuvat johtavan vain lihomiseen. Kyllä taas houkuttaisi joku kunnon kitukuuri, jolla kilot ropisisivat. Tajuan kyllä, että sen jälkeen ruoka maistuisi erinomaisen hyvälle, joka taitaa olla kitukuurihaaveen taka-ajatuksena.

Paino 82,1 kg on edelleen samassa 79,5-82,3 kg haarukassa, missä se on ollut jo pari vuotta, tosin nyt pahasti ylärajalla.

Tällaisena heikkona hetkenä mietin, että onko ylipäänsä mahdollista löytää minulle tapaa laihtua niin, että

  • paino myös pysyisi poissa
  • tapa olisi selkeä ja järkevä, ja pääosin noudattaisi Terveyskirjaston suosituksia
  • mitään lisäravinteita tai pillereitä ei käytettäisi

Ehkä parempaa laihtumistapaa hakiessa taidan kokeilla vanhoja konsteja, jotka ovat säännöllinen syöminen ja kuidun lisääminen ruokavalioon. Arvelen syöväni enimmäkseen kokolailla oikein, mutta kuidun määrä saattaa alle suositusten. Säännöllinen syöminen ja kuidun lisääminen on tylsää, mutta kokeillaan nyt näitä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.